Foto iFokus

Foto

Etikettmänniskor-ej-kritik
Läst 543 ggr
johan
0

Middagsbilder

En kategori av bilder som verkar vara i princip omöjlig att lyckas med är bilder från middagar. Jag tycker alltid dom blir platt, trist och folk ser galna ut med mat i munnen eller halvblundande ögon.

Har ni några tips för att lyckas med bilder från familjehögtiderna?

Mvh // Johan

Niklas
0

Dessvärre tror jag att lösningen är arrangerade bilder. Att de fotograferade är med på att det fotograferas och sitter stilla. Det är, som du skriver, så många saker som måste stämma överens samtidigt. Dessutom är det svårt att få blixtljuset att bli bra och skärpan rätt. Man vill gärna ha ett stort skärpedjup så att alla syns tydligt. Nackdelen med det är att bilderna blir platta.

Jag tror inte att jag har en enda bra måltidsbild som innehåller många människor.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Robert
0

Ett sätt är att lösgöra blixten från kameran och ha blixten på en hållare eller att man håller den i handen en liten bit ifrån kameran.

Tänk på att ha långt till vägg när du fyrar av blixten, då undviker du skarpa skuggor i bakgrunden. Skuggan faller på så sätt bakom objektet.

Vad är tanken med bilden, samla alla i bild? Då ska det vara stort skärpedjup, men om det är enskilda personer som ska fotograferas så tror jag på ett kort skärpedjup.

Har du provat med att låta personen vända sig om istället för att stå och fotografera på andra sidan bordet. På så sätt slipper man se halvt uppätna tallrikar. Nackdelen blir att fotot blir tillgjort, och man missar det spontana med att komma insmygandes med kameran. Tele eller zoom kan vara en idé då kan du stå på lite håll.

Har du en TTL blixt till din kamera typ SB-800 eller SB-600 (jag har för mig att du har en D70) så fixar blixten fokuseringen åt dig, så det ska bli rätt.

Några idéer, kanske kan vara till hjälp för att gå vidare.

Hälsningar

Robert