Övermättade färger
Med tanke på en annan tråd, hur har digitalkamerorna och dagens reklambilder påverkat hur vi ser färger. Många av P&S kamerorna har Jpeg inställningar som ger övermättade och onaturliga färger.
När någon sedan köper en DSLR (det måste man ju ha idag eller?) så blir dom ofta besvikna eftersom färgerna är mer neutrala med fabriksinställningen. Det är väl då dom flesta inser att det var inte bara att köpa kameran, sätta den i autoläget och köra på som en P&S utan det krävs lite mer.
Har vi påverkats av dessa färgövermättade reklambilder som omger oss och dom färgövermättade bilderna från billiga kameror så mycket att vi ser det som normalt?
Jag ser ofta vinnarbidrag i fototävlingar av typen "skicka in bästa semesterbilden" där bilderna är så övermättade och överskärpta så det skriker om det.
Vad tycker ni?
Håller absolut med dig i att vi idag matas med "trashade" bilder, den ena redigeringen värre än den andra gör nog att vi lätt får en vinklad uppfattning om hur en bild skall se ut.
Jag tror också många som går från P&S till systemkamera inte inser att en systemare kräver mer av fotografen, särskilt kamerorna i semipro/pro skiktet. Läsa en 300 sidig manual och dessutom förstå den är ett styvt jobb för vem som helst.
Det gäller som nybliven innehavare av systemkamera ge sig tid att lära känna sin kamera och ställa in den, det går med rätt inställningar att få lika övermättade och överskärpta JPG bilder direkt ur kameran som med vilken P&S som helst om det är det man är ute efter. Men då kunde man lika gärna behållt sin kompakt anser jag. Bildfilerna ur en systemkamera kräver alltid ett visst efterarbete för att komma till sin fulla rätt.
Jag vill vanligtvis uppnå något med de bilder jag gör. Ofta ska de sälja något, kanske bara bilden i sig. Då är det lätt att använda sig av färger och andra saker i efterbehandlingen som gör bilden trevligare att titta på.
Ibland är syftet med bilden att den ska visa/dokumentera något som det är. Då handlar det snarare om att få fram verklighetstrogna färger.
Jag ser absolut behovet av och nyttan med bägge.
Vänliga hälsningar
Niklas
#2 Det förstår jag Niklas och jag gör det samma med mina reklam bilder. Mina produktbilder kör jag neutralt för att kunden skall veta hur varan ser ut i verkligheten.
Det jag undrade var mer vilken förväntan folk har idag på hur deras foton skall se ut. Efter att ha sysslat med foto i över 35 år så ser jag idag ett skifte från att försöka få så naturliga färger som möjligt till onaturliga och övermättade färger på folks vanliga foton. Då pratar jag inte om reklam eller liknande.
Jag säger inte att det är fel men vill bara höra hur andra uppfattar det.
Mvh
Eddie
Jag kan bara spekulera om att bilderna idag mera uttrycker en önskan om hur saker och ting borde se ut istället för att visa verkligheten. Överpsykologiskt kanske, men jag tror det ligger en del i det. Man kan kalla det ett mode, men modetrender har ju ofta en psykologisk vinkling i bakgrunden. Själv kör jag alltid med neutrala inställningar i kameran, ev. ngt filter, men i princip "gör" jag bilden i Photoshop utifrån vilket syfte jag har med den. Men övermättnad och överskärpning försöker jag undvika eftersom det inte är min stil. Jag fotar ju nästan enbart för hobbybruk samt enstaka reportagebilder, så personlig stil är en lyx jag kan unna mig, i motsats till en proffsfotograf som jagar uppdrag. Även om personlig stil är viktigt så också för att sticka ut, givetvis.