skakningsfoto?
Undrar bara hur man gör så kallade skakningsfoton? Ska man använda stativ? Finns det något spec. knep för att allt inte ska bli en enda stor röra? Har sett en hel del bilder som är tagna på det sättet och tycker de är väldigt häftiga så jag skulle vilja lära mej den tekniken :)
Vad menar du med "skakningsfoto"?

jamen när man skakar kameran så det ser ut som om bilden är målad.. Visste inte vad det hette

Jag tror att om du vill ha det att se ut som om det är målat är det enklare att fixa med bildbehandling. Det finns flera olika metoder att göra det, och de större bildbehandlingsprogrammen har filter för att lägga in sådana effekter.

Nu var jag ute efter just fotometoden, inte bildbehandlingsmetoden..

Det är väl bara att prova; om du har bestämt dig för att metoden är att skaka kameran är det ju ganska enkelt. Prova först att ta på fri hand med lång tid, och variera exponeringstiden och graden av skakning. Möjligen ska man inte heller ställa in skärpan alltför noga, om man vill undvika att skarpt avgränsade saker ska få skärpa.
Men om jag ska vara ärlig tror jag inte att jag har sett något foto som ser ut som målat, där effekten har kommit av skaknings- eller rörelseoskärpa. Har du några exempel som du kan visa?
Om det är sådant som andra har gjort ska du inte lägga upp bilder här utan bara posta en länk.
Jag funderar på om du kanske menar att måla med ljuset, något som man också kan göra? Wikisidan missar en aspekt av att måla med ljust, där man belyser motivet genom att "måla" upp det med ljuskällan. Exempelvis när man jobbar i mörker och använder en lampa för att lysa upp sådant som ska synas på bilden. Det kan bli ganska fina effekter.

den här är också riktigt häftig
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=1460733&target=_blank

Jag är inte säker på att metoden var skakning på alla bilderna, men det är uppenbart att skakningsoskärpa kan ge sådana effekter som du söker.
Jag skulle gissa att det bästa är att fråga Jonna som är syster till Tammy Bergström; det går säkert att hitta någon väg att nå henne. Då kan du få veta mer.
Kanske kan man få henne att skriva en artikel här?

En metod är att ha lång expnering och sen röra kameran den sista tiondelen eller så, för att få rätt mängd oskärpa. Oxå vär att prova är att röra kameran endast vertikalt.
Den först bilden ser ut att ha ett pålagt filter , Emboss eller liknande som ger struktur..

Finns kamerakastning oxå. Kan bli fina mönster.

Jag har en gammal artikel om att måla med ljuset. Dessutom en annan om att tänka kreativt med långa slutartider.
Det är kul att leka med de här teknikerna men det är svårt att få fram just det resltat man vill.