Foto iFokus

Foto

Etikettvilda-och-tama-djur-ej-kritik
Läst 393 ggr
knusselbo
0

katten fick agera modell

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Gav mig på ett litet projekt, att ta studiofoto på barnen hemma i vardagsrummet med tre lånade blixtaggregat, svart bakgrund. Under riggning och infotografering av tid o bländare var katten den enda tillgängliga modellen. Såg ut att vara ganska road av all "poffar" runt ikring honom när blixtarna brann av. Katten visas nu resten, kommer senare.

hälsar Tommy

jojjehanna
0

Häftig katt! Pallen var dock lite missklädande, bättre hade varit med en enfärgad. Men verkligen en härlig bild!

ronjo
0

Oj, vilken läcker kattGlad

knusselbo
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Oj Oj Oj!

Inte lätt detta med studiofoto. För det första blixtarnas placering, använde mina kunskaper som ljussättare i teatersammanhang, dvs två aggregat med paraply som reflektor i 45 graders vinkel från vardera sidan in mot objekten + en high fill lite snett ovan-bakifrån och då blir det så här. Hade kunnat laborerat med det tekniska i dagar men ingen av modellerna hade det tålamodet speciellt inte lilla barnbarnet Felicia som knappt kan sitta stilla en 125:dels sekund. Problemet som jag ser det är att i konstljus ser du hela tiden vad som händer när du flyttar ljuskällor det är svårare att få överblick med blixt fast å andra sidan har du samma färgtemp hela tiden, dimmar du konstljus ändrar sig ju färgtemp och måste hela tiden omkompenseras osv. Men kul och nyttigt var första försöket jag tror jag skall flytta ner på teatern nästa gång och förena de bägge arbetssätten.

hälsar Tommy

Robert
0

Tommy, jag tycker du har bra ljus i båda bilderna. I den första är det några vita fläckar på höger sida som är enkelt att klona bort. I den andra ser det ut som om Felicia har hamnat väldigt långt ned i bild, fyll hela sökaren med henne..

Hälsningar

Robert

Norrskenet
0

Jag tycker att en helt svart bakgrund gör att bilden ser lite konstgjord ut. Det ser ut som om man lagt till den i photoshop

jojjehanna
0

Och jag tycker det är fräckt med så svart bakgrund emellanåt.