Pixeldöd
Jag köpte en ultrakompakt digitalkamera Samsung NV24HD. Till min besvikelse märkte jag att den hade en vit prick på displayen, redan direkt när jag kollade i sökaren för första gången. När jag kopplade den till TV:n och lät sökaren passivt ta upp golvet och rummet (utan att knäppa bilder eller spela in video) märkte jag att pricken även visades på TV:n och dessutom med blåa och röda rutor runtikring - som såna där störande fyrkanter man kan råka ut för, felaktig digital överföring/kodning ibland när man ser på TV-program, ni vet. Sedan testade jag på en annan TV, men då fanns inte de där blå och röda rutorna runtom den vita pricken, men väl pricken - irriterande nog.
Jag har även tagit några bilder och någon videosnutt, men märker ingen prick då. Vad är felet? Är det pixeldöd som både säljaren och servicemannen sa på varuhuset? Men jag vet inte helt säkert, för min dator har pajat och jag kan därför inte skriva ut några bilder och se efter själv. Dessutom, de tv jag testat på är ju bildrörs-tv och inte HD-TV som kameran är. Så den vita pricken kanske syns även på en HD-TV eller efter digital fotoframkallning?!
Jag hade köpt den med fem års förlängd garanti, men när jag idag var där för att få den utbytt så hänvisade de mig bara till Samsung själva, att jag skulle ringa dem och fråga om jag fick byta kameran. Felet fanns från början på den. Är det verkligen min sak att kontakta samsung?
Vad trött jag blir…
Jag tror inte att det är din uppgift att kontakt de, ring till varuhusets kundservice istället, det kan ju ha varit någon sur jävel i affären.
För när det är fel på produkten redan i affären ska man lämna den till affärent direkt, de direktiven fick jag när jag köpte min kamera när det var konstiga saker i mitt objektiv.
Annars får du ring Allmäna Reklamtionsbyrån helt enkelt, eller hota med att ringa de först, de flesta affärer brukar ge med sig då.
Jag kontaktade först foto-säljaren på det stora elektronikvaruhuset, sedan deras service center, varefter jag blev hänvisad igen inom samma byggnad till vad de kallade service. De gick och pratade, sa de, med en som kände till Samsung och vad som gällde. Ytterligare info jag då fick var att jag själv skulle kontakta Samsung, som tydligen har en pixelgaranti beträffande bildskärmar (TV) som de följer, dvs. ISO-standarden, som tydligen ska innebära att det måste vara minst 3 pixlar fel för att det ska räknas som ett fel i produkten. Men de visste inte om det gällde lcd-displayer på kameror. Samtidigt sa de att det kan vara svårt att komm fram till Samsung per telefon. Och att de kunde hjälpa mig med det ifrån affären om jag kom in tidig dagtid. Får ta och göra det nästa vecka. Återstår att se om jag kan prova att installera drivrutin och program i en annan dator (då min egen pc är koko) och se i datorprogram om det är ok med bilder och video.
Ska kontakta Konsumentverket också.
Fräck kamera annars. De kommer med en ny modell i Sverige snart också, kallad NV100HD med mer zoom, x5. Den finns redan sedan ett par månader i övriga Europa.
//:debatt
Jag fick pixelfel på min kamera, men det var sensorn och inte lcd-skärmen. Hade inga som helst problem att byta. Kanske du skall testa gå till en annan butik (samma kedja)
När du köpte kameran ingick du i ett kontrakt med affären och inte Samsung. Det är affären som skall lösa problemet och inte du. Många affärer skickar kunden vidare till grossisten för att slippa besväret men enligt lag är det dom som är skyldiga att ordna det.
Gå tillbaka till affären och begär att dom löser problemet.
Har fått fram nu att alla företag nästan säger att man som kund får acceptera en del pixelfel, mellan 2-5 pixelfel är det vanligaste antalet i deras resonemang. Det enda företag som INTE accepterar pixelfel i sina egna produkter är Philips!! Det ska jag komma ihåg när jag köper tv.
Ska i denna vecka kontakta Konsumentverket gällande kameran.
Viktigt att komma ihåg är att det enligt gällande Konsumentköplag är säljaren som måste bevisa när felet uppstod om det gått mindre än sex månader.

//:debatt
#5 Det är bra att du står på dej. Man ska vara lite obekväm ibland.