Rimligt pris ?
jag fick ett uppdrag att ta partybilder på en nattklubb den här helgen..
- jag vill veta vad är ett rimligt pris för detta jobbet ?
är det non som vet .. ??
tack

Hur många timmar?Kommer du fakturera?Hur många bilder? Ska du retuschera? Vad har du för resväg? Bil? Hur ska det levereras? Är det bara för webb eller tryck? Och så vidare.
Du måste specificera lite mer annars går det ju inta att säga nånting.

ska vara där ca 4 h …. ta personligt bil .. bor ca 2 h från göterborg. inga retuscherad bilder. jag använder deras SD kort …när natten är klar lämnar jag över kortet. men jag använder min kamerar.
och bilderna ska publicerar i deras webbsida.
antal bilder vet ej …
Sätt ett timpris och fakturera efter det.
Vänliga hälsningar
Niklas

lustigt att dom anlitar någon som bor såpass långt bort från stan..? Då antar jag att du är eftertraktad, och kan ta ungefär precis vad du känner är rimligt :P

Får man publicera bilder på nattklubbsgäster på nätet utan deras tillåtelse?
Ja, se denna tråd, så länge bilderna inte är kränkande och även om det kan upplevas som kränkande om det är en journalistisk produkt, eller ett konstnärligt verk.
TV-serien från färjan är ett intressant exempel. Jag antar att många känner sig kränkta när de hamnar i TV efter att ha partat på båten.
mvh/gurin

Ja, man visar ju inte alltid upp den sida man skulle vilja ha offentliggjord på krogen. Men vem bestämmer om den är kränkande? Jag kan ju känna att den är det om den visar upp mig as kalas utförandes något som jag helst skulle vilja glömma dagen efter… Räcker det för att den inte ska få publiceras på en hemsida?
Jag förtsod det fö av tråden att reglerna på websidor är striktare vad gäller publicering av personbilder.

jag har en lite bekymmer inför fredag natten.
jag har aldrigt fotat i en så mörk miljö. klarar jag mig med en Sb800 ?
vad ska kameran står för lägge. A , P ,S eller M
men sb800 har ganska stark ljus om jag använder den inomhus blir inte bilderna ganska vita. inga party kännsla.
ger mig tips tack .

Fota manuellt med relativt lång slutartid så du får med bakgrunden oxå.
Finns massor av trådar på fotosidan om mingelfoto oxå.
#8: Jag föreslår att du övar så mycket du hinner innan det är på riktigt. Lär känna kameran och blixten.
Vänliga hälsningar
Niklas

jag har gjort en helt del natt ute i stad…
det känns som om jag ska använda mig av slow sync och långt slutartid och lägget TTL+BL på blixten och lägget P på kameran.
men tack för allt hjälp … :)

hallo … nu är natten över … det gick gätte bra .. bätrre än vad jag hade trot …
http://www.fileden.com/files/298/Party.rar
här är några bilder från party … om ni vill see
Jag får inte upp något via länken. Den vill bara spara filen på disk.
Vänliga hälsningar
Niklas

Niklas … det är en fil som du skan ladda ner .. det är RAR file … jag har Zipat in alla bilder i winrar …
laddar du ner den då finns alla bilder inne i RAR filen …
filen innehåller inte virus :)

har du tagit bort rar filen? finns inget på den länken står det när jag trycker på den.
Jag har inget program som kan öppna rar-filer.
Vänliga hälsningar
Niklas

Ett gratis prog för att packa upp rar är 7-zip. (7-zip)
Själv så anväder jag Winrar (http://www.win-rar.com)
Det programmet kan packa och packa upp massor av olika format.
kostar typ 350kr sen så är alla updateringar gratis.

På de bilder som visas här så tycker jag att du har alldeles för hård blixt. Det bli platta bilder utan nån "party känsla".
//Marcus

Marcus ..
hur ska jag ställa in blixen ? …
och hur menar du med hård blixt ? .. jag är ändå nybörjare när det gäller SB 800 . jag har bara lärt mig attt använda manuellt läget ?
jag hade kamera på inställning :
Exposure 0.8s f 6,3
ISO 640

det är så att jag den 1/11 ska jag till en ny nattklubb och ta photo igen … det skulle bra om du ger min lite tips .. hur jag ska göra …

jag hade ställt blixten på manuellt och sen anpassat den efter ljuset i lokalen. Sen hade jag använt en softbox för att slippa det hårta ljuset.
kanske riktat blisten i taket så den studsar.
Testa att fota hemma när du endast har lite belysning i rummet.
Det är svårt att säga att du ska använda de inställningarna just vi det tillfället. Men testa. Ta en bild, kolla så att du inte får så hårt ljus får du det. Sänk blixten eller rikta om den.
Lycka till
//Marcus