Live View
Har tänkt mig Canon EOS 50D, finns det någon annan
kamera i den prisklassen som kan kontra,
Nikon Sony eller Pentax?
Kravet är Live View.
Canon 450D har Live wiew. Men jag har aldrig använt det.
Live View är enligt min mening överskattat. Jag har använt det ett fåtal ggr. i testsyfte men aldrig gillat det. Man får mycket bättre kontroll på komposition mm när man tittar genom sökaren.
Inte ens i jobbiga fotolägen ser jag någon fördel med LV, jag är van att "kröka rygg" för att se genom sökaren, LV känns för mycket P&S kamera utan riktig kontroll på motivet.
Tur att alla tycker olika då :p
Mvh Ida
www.krusfoto.se
Hur använbart LV är beror på hur det är implementerat i kameran. I min E330 som var den första DSLR:en med LV finns två lägen. I läge ett tittar man på skärmen och knäpper av utan fördröjning precis som om man tittade i sökaren. Detta är möjigt på grund av att den har två sensorer. Detta blev för dyrt och Olympus har övergivit denna konstruktion. På min E3:a finns bara ett läge, man kan se på skärmen men när man skall använda autofokus gör spegeln en tidskrävande manöver och när du trycker av är det med någon fördröjning. Denna version är inte alls lika användbar.
Dessutom måste jag tillägga att om LV skall vara användbart så krävs en vridbar skärm. Poängen är att kunna hålla kameran mot marken eller över huvudet för att få önskad vinkel utan att lägga sig på marken eller skaffa en stege.
Slutsats med E330 använde jag LV ofta och med E3 nästan aldrig.
Så är LV ett krav så leta efter en gammal Olympus E330 eller köp en Sony som nu är de som leder LV implementeringen. Eller ännu hellre vänta in Panasonics nya som inte har någon optisk sökare utan bara LV där det torde fungera mycket bra (annars blir den osäljbar).
mvh/gurin
På min Fuji finepix S9500 har jag så jag kan ha LV eller användare sökare. Har även vridbar display och är kanonbra när man vill ta bilder nära marken. Jag fotar mycket hundar och valpar. Men oftast använder jag bara sökaren. Mer och mer faktiskt. Tycker jag ser bättre.
På min canon eos 450 d använder jag aldrig LV. Och dom sa på foto affären att kameran blir överhettad lätt när man använder den funktionen.
Men jag älskar min fuji och har tagit otroligt mycket bilder med båda funkionerna. Den ser ut som en system, men lite tyngre.
LV är mycket användbart vid fotografering av ljussvaga objekt på natten, exempelvis stjärnor. Detta då man (på min 40D) kan zooma in digitalt 10 ggr och manuellt kan ändra fokusen tills jag ser stjärnan skarp. I den optiska sökaren hade det varit kört.
#6 Att ställa skärpan på himlakroppar är ju det enklaste som finns. ställ fokus på oändligt, klart.
#7 Funkar inte så när jag testat. Det är finns en bit kvar att fokusera mellan där jag finner skärpan mot en stjärna och oändlighet.
Har någon av er tänkt på vad trådskaparen frågar efter. Det var inte frågan huruvida live view är bra eller inte. Så nu när ni har kapat den här tråden till en live view debatt så kanske ni också kan svara på frågan.

Jag hade LV på en gammal Canon S3-is. Då tyckte jag det var kanon, speciellt när man kunde vinkla skärmen. Det var perfekt när man skulle ta macrobilder så slapp man krypa ner på marken som en mask.
Idag har jag en Nikon D300 som oxå har LV men nu använder jag det aldrig. Ser ingen som helst nytta med det. iom att man inte kan vinkla skärmen så har mitt användningsområde försvunnit.
//Marcus

Jag brukar använda en liten spegel i såna lägen… Men jag har ju en vanlig kompaktkamera.