Utställningstips... någon?
Jag är en färsking på eran sajt (Riktigt trevlig, och onekligen den som passar mig allra, allra bäst!) och jag kanske kan få ställa lite frågor till er mer vana "proffs". Jag har fått den stora möjligheten till att ha en helt egen utställning med mina bilder i ett café i Vällingby, och ska få hänga i dryga månaden. Jag tillhör ingen klubb, och har ingen annan mentor som jag kan fråga om hur jag ska göra med själva monteringen av bilderna, och sedan HÄNGNINGEN av bilderna.
Jag har hittat lite tidigare inlägg/artiklar om "kill your darlings" så sållandet bland alla bilder var det stora jobbet. Nu när jag då ska hämta mina förstorade bilder och ska montera dem - har ni tips på hur jag gör, vad jag ska tänka på. Och framför allt hur jag ska göra när jag hänger mina bilder. Det blir passpartout och lina från en tavellist, och det är hela 20 bilder (om det nu blir så många när jag väl står där och hänger, så klart…) - så det får gärna vara mer handgripliga tips.
Återkommer gärna med min egna bilder i albumet!
Jag håller på att förbereda utställning precis som du. Min blir på Galleri Lilla G på Västerlånggatan i Stockholm.
Jag har valt att montera mina pappersbilder i standardram "RIBBA" från IKEA. Dock har jag bytt ut passepartouterna mot specialbeställda syrafria från den lokala rambutiken. Passepartouten är off-white på 1280 grams papp.
Bakom bilder har jag lagt en syrafri isolering för att skydda bilderna.
För att undvika blänk i papperbilderna har jag dom på matt papper och utan glas i ramen.
Jag hänger med linor från tavellist precis som du.
Jag ställer även ut bilder på canvas, men dom spänns på kilramar.
Mer info hittar du på min hemsida
http://www.arleklint.se
TACK för ditt svar! Och gratulationer till din utställning. Kommer gärna förbi och tittar. Att hänga bilder: det känns som om jag famlar lite i mörkret och får ta reda på väldigt mycket själv. Viktiga erfarenheter, så klart, men man kan gott behöva lite hjälp på vägen. Du har en jättefin hemsida, och du är verkligen en duktig fotograf! Inspirerande bilder, helt klart!
Dock - om själva hängandet av bilderna: du har en ram att skruva fast fästen i, jag funderar på hur jag ska fästa linan i bakstycket/passpatouten. Min man (händig till tusen) tycker gaffa/silver tejp, men jag är väldigt skeptisk…
Du har tydligen valt att inte ha ram, då kan all tejp funka om du inte sätter den på bilden.
På passepartouten funkar silvertejp, mot bilden skall du bara ha syrafritt.
när jag ställde ut målningar gjorda på akvarellpapper (som var monterade i passepartout), så köpte jag en rulle fiskelina och en rulle tätningslist, P-profil. Den har rätt rejäl inbyggd klisterremsa och är formad så att den fungerar som krok. klipp snuttar av tätningslisten, minst 8-12cm o klistra på baksidan av det du ska hänga upp, i övre hörnen.
klipp gärna till fiskelinan hemma i exakt lika långa längder o knyt ihop till slingor igenom tätningslisten, så tar hängningen max 1 minut per bild.
använd rejäl matt-tejp om du vill vara säker på att passepartouten håller ihop!
lycka till!!!
www.precis.to/johan
#3 Tack Robert för din insikt i tejp mot passpartout - syrafritt är självklart - men jag vill ju inte att tejpen ska kunna "blöda" igenom passpartouten. Jag får helt enkelt gå hem och testa hur tungt det blir - jag kanske omvärderar det där med ram också…
#4 Tack Johan. Vilket bra tips - måste helt klart kika och prova. Jag vill ju gärna komma nära väggen, så att de inte står och fladdrar i vinden (om de nu skulle göra det), och då är alla tips välkomna! Måste prova mao.
Om det är lätt kartong i passep. så att de skulle riskera att fladdra till av folk som går förbi, så tejpa fast en lång bit tätningslist nertill i mitten, så att tyngdpunkten kommer längre ner.

#5, Arleklint är Janne Arleklint och jag är Robert Hammar ;)
Kirsan du får hemskt gärna annonsera om din utställning här!
Robert