Foto iFokus

Foto

Etikettlandskap-och-natur-ej-kritik
Läst 4043 ggr
Kattapult
0

Fota stjärnor

Just nu är det fullt med stjärnor på natten hos oss. Det är bara såå vackert :).

Jag försökte få en bild på dem, men det blev bara svart. Jag använder ett enbensstativ.

Månen har jag lyckats fota faktiskt.

Har ni fotat stjärnor? Hur gör ni? va använder ni för inställningar?

Vore kul om ni la upp era stjärnbilder här också :D

/Katta

Kattapult
0

Putteliputt

Equipage
0

Den här sidan hittade jag när jag letade efter hur man tar kort på månen (; Det är för analoga kameror men jag ser ingen stor skillnad. Det kanske kan vara till någon hjälp, har inte läst om stjärnorna. :) Om du inte hittar någonting där så är det ju bara att söka på google också ;)

http://www.nak.se/Default.aspx?sida=Artikel&id=95

/LinDA

pellepiano
0

Man får ha lång slutartid för att fota stjärnor, inte alltför lång dock då de hinner röra sig. Stativ är ett måste.

FormerMazda
0

Lånar tråden lite eftersom även jag försöker fota stjärnor.

Att det går åt lång slutartid och stativ är ju givet. Men mitt problem är att jag inte kan få fokus på stjärnorna? Rörelseoskärpa skulle jag inte vilja säga att det är, de är bara mer diffusa. Men ljuset får jag med ordentligt tycker jag.

Fotar med EOS400D med kitobjektivet 18-55(?)mm.

Manuell fokus och dryga 30sek slutartid.

UlrikaG
0

#4 ett tips är att ställa upp bländaren okcså, 11 och uppåt, samt fokusera på oändlighet

LindaKarlstrom
0

#5. Hur gör man det?

FormerMazda
0

Beror på kameramodell. Du måste ha en kamera med möjlighet att ställa det manuellt, antingen en kompaktkamera, eller en systemkamera.

Sen beror det på modellen just hur exakt du gör.

Isak
0

Sen kan man ju alltid använda ett motordrivet stativ som följer jordens rotation så slipper man stjärnornas ljusspår om man inte vill ha dem.

Vänliga hälsningar

Alexander Isaksson

EQUALIZER
0

intressant med att fota stjänor

Denna kommentar har tagits bort.