Foto iFokus

Foto

Etikett: kameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 723 ggr
Peksim
0

y kamera med objektiv, vad tror ni?

Försöker baka ihop ett bra kit för landskap, makro, porträtt och annat kul. Jag vill med andra ord ha en uppsättning som fungerar bra all-round!

Canon EOS 5D MK II
Canon EF 24-70mm f/2.8L USM
Canon EF 70-200mm f/2.8L IS USM
Sigma EX 150/2,8 DG HSM APO

Allt från vidvinkel till tele och macro, vad tror ni? Det enda jag saknar lite är riktig fisheye och kanske ett 50mm porträttobjektiv med lite lägre bländartal än 24-70n? Fast kostar det så smakar det ju :(

Banio
0

Jo… tror du täcker in det mesta med den uppsättningen. Vad landar den på? 55-60 papp eller?  Fast själv skulle jag välja ett mera vidvinkligt alternativ, typ Canon 17-40 L i st för 24-70. Och fotzooma mellan 40 - 70 där du inte har täckning om det nån gång skulle råka bli nödvändigt…

[mingdie]
0

Jag skulle gå för ett bra fast porträttobjektiv. Jag tror också att du kan behöva gå med mer vidvinkel men skulle nog använda ett fast objektiv istället för att ge upp täckningen mellan 40-70.

Men det beror på vad du fotar mest. Själv använder jag mycket fasta objektiv pga att jag värdesätter bildkvalitet och bokeh över bekvämligheten med zoom. För porträtt använder jag ett 50 eller 55mm för halvkropps fotona och ett 77 för ansikts fotona. Det gör att jag inte behöver komma för nära med kameran.

Banio
0

Jo, jag använder också en fast 50 mm/1,8 för porträtt - och till det mesta, för att vara ärlig… Och den skulle jag väl inte släppa. Men jag använder också min telezoom till porträtt med ett spännande resultat. Men det funkar bra med den uppsättningen peksim förslog.

Grimjaur
0

Blir inte 50mm lite väl vidvinkligt för porträtt på en fullformatare? Jag hade nog hellre tagit t.ex. 85mm f1.2, men  den är ju inte helt gratis heller.