Foto iFokus

Foto

Etikett: kritik-nybörjare
Läst 1788 ggr
annise
0

fotograferar för reklam med min design

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jag heter åsa och designar smycken. men jag tyckte det var så dyrt att låta en fotograf fota min modeller med mina smycken. det gick så långt att jag köpte en systemkamera. och jag har fotat modellerna 5 olika omgångar och jag tycker det blir bra men ändå kul att höra andras åsikter.

mvh åsa

annise
0

nu kommer bild 2

annise
0

här kommer 3

eveluss
0

jag gillade mest 3, något att tänka på är ju att man ska se att det är reklam för smycken och inte för tex. hårfärg eller kläder eller något sånt! :)

Hakimi
0

Teoretiskt sätt är bilderna bra. Men dem skulle kunna bli bättre…
Ser att det vita är lite utfrätt på vissa bilder, några tycks också ha blivit tagna med blixt (?). Ser att du också kapat av armar och andra kroppsdelar, vilket ger en huggen känsla som inte uppskattas. Sen skulle jag vilja ha lite mer fokus på halsbanden.

Martin
0

Jag tycker inte att smyckena är framträdande, jag fastnar mer för modellens ansikte. Framförallt på bild nr 2 tycker jag att smyckena kommer i skymundan. Jag tror du skall fundera på hur du framhäver smyckena mer. Kanske närbilder eller "rena produktbilder", och därefter kanske du kan ha någon modellbild med smyckena på - jag tror att har man först sett produkten så märker man den nog lättare på modellen när man ser modellfotona.

mvh Martin

Niklas
0

Jag är inne på marnymans spår. Håret är det första som drar till sig min uppmärksamhet. Det är fint. Smyckena ser jag enbart för att du skriver att det är smyckesreklam. Jag skulle vilja se knivskärpa och mer lyster.

I den första bilden har du väldigt hårt ljus från solen. Prova att fotografera i ett fönster en molnig dag. Låt modellen stå med ena sidan åt fönstret och lätta upp ljuset på andra sidan med något vitt, exempelvis ett lakan. Använd gärna stativ och var supernoga med skärpan som ska vara på modellens ögon, men även räcka till smyckena. Om du väljer att fortsätta med utomhusfotografering i solljus kan du lätta upp det på skuggsidan med något ljust.

I stället för en modell med framträdande hår skulle jag välja en blond där håret inte drar så stor uppmärksamhet.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

lev_livet_leende
0

En liten detalj som störde mig var rosetten på tröjan (speciellt på nr3).

Niklas
0

#7: I så fall kan jag störa mig på det snurrade BH-bandet också. :-)

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

annise
0

ok tack för all kritik det behövs för att bli bättre. jag fotade en kille idag och det var inte mindre lättare

palsternackan
0

mer fokus på smyckena! det är vad jag tycker. annars ganska fina. tror att någon skrev det men är inte säker, men håller med om att armar och så är lite avkapat.. annars väldigt fina! :D

Inkanyezi
0

Mer fokus på smycket är min idé också; killens hy är för dominerande för att blicken ska dras till smycket. Bilden går att använda om man fuskar med den lite; suddaverktyget (blur) kan göra små under, och om man skärper smycket selektivt i ett eget lager och dämpar resten av bilden försiktigt tror jag att man kan få till den så att smycket inte blir fullt lika diskret. Kanske kan man vinjettera lite kraftigare också och dämpa det ljusaste upptill.

filliponkan
0

Om du kommer att ta mycket bider på dina smycken tycker jag du borda satsa på en bättra kamera!

Jag gillar min Nikon D800 jättemycket!

Wakkashi
0

Jag tog mig friheten och editerade en av bilderna lite, blev lite bättre tycker jag, dock så kanske man ska visa en bild på halsbandet först innan man ser denna bild, alternativt sätta ihop en bild på halsbandet och bilden med modellen, halsbandet till vänster isf.

Inkanyezi
0

Jo, så funkar bilden bättre tycker jag.

Jag gillar muttrarna; om man tar med ett stjärnfilter kan man nog få rätt fina effekter. Just för smycken är ofta ett stjärnfilter bra, samtidigt som det mjukar upp skärpan så ger det små stjärnor i reflexerna som kan vara effektfullt och dra blicken till sig. Stjärnfilter mildrar också ibland effekten av sämre boké som gör ljuset som skiner igenom lövverket lite störande.

palsternackan
0

men nu tyckte jag att killen såg lite suddig ut :/

Wakkashi
0

du får kolla med båda bilderna uppförstorade, inte i den första rutan som kommer upp.

men det är inte en super seriös editering, mer ett test för att jag var uttråkad :)

palsternackan
0

okej.. nej men ärligt så gillade ajg originalet mer.. även fast man drogs till ans hud…

Bullan
0

I inägg #13 så drogs min blick direkt till halsbandet i bilden, inte till killen! Helt perfekt redigering för att visa smycken tycker jag!Skrattande

*Tänk på att det du säger om andra sist och slutligen säger allra mest om dig själv!*

Bullan
0

I inägg #13 så drogs min blick direkt till halsbandet i bilden, inte till killen! Helt perfekt redigering för att visa smycken tycker jag!Skrattande

*Tänk på att det du säger om andra sist och slutligen säger allra mest om dig själv!*

Carlton77
0

Jag måste tyvärr säga att det inte är några reklambilder för smycken i mina ögon.

Smyckena försvinner i bilderna och det enda man ser är personerna.
De måste sticka ut mer.

//Marcus