Foto iFokus

Foto

Etikett: makro-och-stillbilder-ej-kritik
Läst 1274 ggr
Tozil
0

första ''kretaiva'' fotot

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

okey jag är usel på skriva rubriker^^
men vill ha kommentarer på denna bild, gärna konstruktiv kritik :)
hur kan jag förbättra den i PS?
och hur kan jag få en bättre bild, vid själva foto tillfället?
har en olympus sp- 510uz :)

Inkanyezi
0

Så usel är du väl ändå inte, jag tycker att rubriken är ganska kreativ. Fundrar lite över uppslaget i ordboken lietuviu-anglu, och vad bilden egentligen föreställer… Sedan kommer jag på att det mörka som pekar neråt är skuggan av ringen med punktformig ljuskälla när den ligger mitt i bokuppslaget.

Skuggans form är ganska kul.

Bullan
0

Hmmm…jag har sett nästan exakt samma bild fast i sepiaton någon annanstansObestämd Var det du som fotade den bilden också?…för det var också en ring i en bok där skuggan bildade ett hjärta!

Denna bild hade jag velat ha i en vinkel taget mera "underifrån" samt ljusare högdagrar i bokbladen.

Bra jobbatGlad…om än iden inte var din från början, så lär man ju sej mkt på att försöka få likadana bilder som de man hittar och gillar!

*Tänk på att det du säger om andra sist och slutligen säger allra mest om dig själv!*

Inkanyezi
0

Jag uppfattade det inte som en hjärtform; först tyckte jag att det såg ut som en pennspets…

Jag tror att om man sänker kameran så ser man bättre att det är en ring, samtidigt som hjärtformen inte blir lika uttänjd. Jag har inte sett den förut, men jag skulle nog försöka jobba fram en mindre usträckt hjärtform än det blev här. Man kan ju också få det genom att höja lampan, men om man sänker kameran så kommer ju också ringen fram mera tydligt.

Jag tror att man också kan mixtra lite med belysningen, kanske med små reflexskärmar, så att man får mer ljus på skuggsidan av ringen och lite blänk som accentuerar kanten som ligger i skugga.

Och jag vet inte om just den här boken har en särskild betydelse, men något av symboliken kan ju komma fram genom valet av bok.

pessimisten
0

Jag har sett minst 10 likadana bilder förut..

Inkanyezi
0

Jag hade faktiskt inte sett ett enda, men det är ju inte fel att prova en idé som man har hittat någonstans, och det händer ju att flera kommer på samma sak helt oberoende.

Den här tycker jag är fin, och den här är ett annat sätt att skapa formen. Här har en bok valts med ett tema som rör sig kring ringen och hjärtat.

Jag tycker nog att man kan jobba vidare på temat.

Finyare
0

Bilden finns ju med som en trevlig liten övning i senaste numret av Digitalfoto.

Hursomhelst… papperet på bilden borde vara vitt, eller iaf närmare vitt än svart.
Sedan hade jag ju själv valt en bok som passar ihop med ringen och inte vilken dammig gammal ordbok som helst, eftersom man ser texten och hjärnan vill koppla orden till ringen.

Shallow
0

Håller med dem andra ganska mkt.  Sedan börjar jag tröttna lite på dessa bilder  eftersom de flesta tar sånna bilder.

Stör mig lite på just den ringen, men det är bara jag som gör det kanske?

Tozil
0

nu ska vi se om jag lyckas svara på allt
tack för dom bra påpekandena,
jo iden kommer från digital foto, och det är en av dom mer klassiska bilder som finns,
har sett massor av det,
men kände att jag måste börja öva på mitt fotograferande:)
så tyckte det var en bra övning,
jag är inte ute efter att vara speciell ;)

boken har ingen betydelse, det är mer sombolen på ringen, och hjärtat som har, jag har ingen bra ordbok hemma så…
ja man tager vad man haver:)

[mingdie]
0

Kul att läsa kritiken på den här bilden. Vad jag förstår så har du tagit ett uppslag från en tidning och tränat.

Jag tycker du har lyckats bra med själva utformningen av bilden. En bra vinkel som ger en fin hjärtformad skugga. Bokens text tycker jag spelar mindre roll eftersom man tittar mer på helheten i fotot speciellt när det är förstorat och hänger på väggen.

Där den inte riktigt fungerar är ljusheten på pappret. Inte så att jag vill se helt vita sidor men lite ljusare än vad det är nu. Jag vet inte hur du har ändrat bilden i PS men jag skulle omvandla till gråskala och använda kanal blandarna till att få den rätta bokpapperseffekten.

Om du sedan har ett objektiv med bländare 2.8 eller mindre så kan du ju alltid jobba lite med skärpedjupet för att se om du kan få bilden mer intressant.

Lycka till. Du har börjat bra.