Foto iFokus

Foto

Etikett: adobe-photoshop-lightroom-elements
Läst 5075 ggr
Amina-64
1

Skugga bakom porträtt?

Hejsan!

Hamnade här då jag googlade efter hjälp! :-)

Jag har tagit ett gäng bilder, porträtt, men klant som jag e så har jag lyckats få en skugga runt hår & ansikte!

Hur lyckas jag få bort denna hemska skugga i Photoshop?

Tar tacksamt emot tips & trix då jag är i ett skriande behov av att få bort dessa!

//Annika

[mingdie]
2

Det skulle vara enklare om man kunde se bilden.

Amina-64
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är så ny här så visste inte hur det funkar riktigt!

Så här kommer en bild via kommentar! :-)

Inkanyezi
1

Skuggan kommer ju av att blixten sitter till höger om objektivet vid tagningen, exempelvis en blixt som sitter ovanför objektivet och hamnar till höger när man vrider kameran för höjdformat.

Det är mycket svårt att få ett snyggt resultat genom att bearbeta bilden i Photoshop för att få bort den här skuggan, men det går att få bort den med en massa jobb. I synnerhet i håret är det nästan omöjligt att plocka bort skuggan, och även när man har lyckats kommer det nog att se lite konstigt ut.

Verktyget som man använder är kloningsstämpeln, och man väljer att klona in bakgrunden som är jämn över den mörkare skuggan, så att den försvinner. När man närmar sig konturen av ansiktet måste man ofta välja mindre pensel och vara mycket noga; arbeta med förstorad bild.

Och som sagt, chansen att få ett riktigt bra resultat är ganska liten. Men beroende på hur höga krav man har kan det kanske bli godtagbart.

En bättre lösning för att få bra bilder är att lära sig ljussättning och ge modellen en snyggare belysning när man vet hur man ska sätta upp den. Det finns massor av läroböcker i fotografi där man kan lära sig grunderna, och det finns också på nätet.

Amina-64
0

Tack för svar Inkanyezi!

Hoppades att det skulle finnas något smidigare sätt! Oskyldig

Men det är bara att förbereda sig på ett antal timmar framför datorn nu då. Skrikandes

Men själv skylla, själv ha som dom säger.

Har mest plåtat konserter, spelningar så detta var helt nytt för mig.

Men blev en erfarenhet rikare.

Tack igen, snällt att du svarade mig!