Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 486 ggr
[kobbeuffe]
0

En till om copyright

Hur funkar det om en person "ger" en bild till en annan och den personen publicerar den bilden online hur funkar lagen då? om det inte finns nån överrenskommelse som helst att överlåta bilden helt tycker jag att det verkar som att bilden överlåts enbart för privat bruk eller har jag fel.

Inkanyezi
0

Jag tycker nog att du har rätt i allmänhet, men det finns ju många olika situationer som kan leda till en annan bedömning. Om man exempelvis blir ombedd att ta en bild och ger den till den som ville att man skulle ta den. Fortfarande har man naturligtvis upphovsrätt, och det är rimligt att fotografen får byline och eventuell ersättning i sådana fall där den ska utgå, men i ett sådant läge bör man ju förstå att det fanns ett syfte med bilden och har man inte uttryckligen motsatt sig publicering så tycker inte jag att det är ett övertramp.

Däremot om bilden är ett fristående verk som man kanske har givit bort för att personen tyckte att den var fin, då skulle jag inte gilla en publicering utan att jag blir tillfrågad. Och att lägga upp en bild på nätet kan ju också vara en del av "privat användning", beroende på vilken sida den ligger på och i vilket sammanhang den visas. Jag skulle väl också i ett sådant läge helst se att fotografen tillfrågas.

Så alldeles enkelt är det ju inte, och för att få ett tydligt svar kanske man behöver ett tydligt sammanhang.

Men jag tror också att det kan vara bra att skilja på copyright, som är ett utländskt rättsligt begrepp som berör publiceringen, och upphovsrätt som är ett vidare begrepp som är fastställt i svensk lag. Copyrightinnehavare kan vara annan än den som har upphovsrätten, då det kan röra sig om olika avtal för olika länder, och rätten till användning bestäms av avtal med upphovsrättsinnehavaren. I engelskspråkiga länder är copyright liktydigt med det svenska begreppet upphovsrätt.

Det finns inskränkningar i den exklusiva rätten att kontrollera publicering och distribution av verket; i vissa sammanhang får någon annan än upphovsmannen göra kopior, och det är ibland luddigt när så får ske; publicering på webben på en privat sida kan vara liktydigt med att sätta bilden i sitt eget album. Fortfarande tycker jag att man ska fråga och att man ska ange fotografens namn, och att man inte ska bearbeta bilden, beskära eller ändra tonomfång utan att fråga.

(Vi har väl slamkrypare på den skalan i det här forumet. Hur är det med bilder som läggs upp här om man vill visa hur man själv skulle ha redigerat?)

Så hur lagen funkar kan bara prövas genom att ta det till domstol eller förlikning, men man behöver ett specifikt fall så att man kan avgöra intentionen med publiceringen och hur "privat" bruket är.

[kobbeuffe]
0

Tack för ditt svar. Jag läste runt om efter mer information och konstaterade att begreppet "Nyttjanderätt" hade stor del i frågan. mailade texten till de berörda och fick en utskällning av person 2 alltså personen som publicerat bilderna.