Stativ
Jag har tänkt mig att inom en inte alltför långt framtid köpa ett nytt objektiv. Troligen ett 70-200, vilket har jag inte bestämt än.
Då är det ju verkligen bra att ha ett stativ också, och det är där min fråga kommer in.
Är det något särskilt jag bör tänka på?
Det behöver inte vara det billigaste, men kanske inte heller det dyraste.

Gå til fotoaffären med objektivet på kameran och testa. För med kamera objektiv och stativ komer man upp lite i vikt. Sen ska det ju kännas stabilt, och sen ska man välja mellan kulled eller inte. Det kan man nog bara avgöra på plats.
Försök låna ett stativ i ungefär samma storlek och bär omkring det några timmar så ser du om det är vad du vill ha och orkar bära. Välj gärna ett med gummerade ben så skaver det mindre.
Vänliga hälsningar
Niklas
Tack för snabba svar.
Jo det måste ju vara stabilt för ett sådant objektiv väger ju en hel del. Visserligen skiljer det ju mellan olika märken, men ändå, stativet måste ju klara en ganska hög vikt.
Kulled är väl också bra att ha, fast då blir det ju ännu tyngre.
Niklas, det är en god idé att låna av någon och bära omkring några timmar. Gäller bara att hitta någon att låna av…..
Ska nog traska in i fotoaffären så snart som möjligt och se lite vad som finns.
Hej!! Jag fick höra av en annan fotograf att man ska tänka på att man ska kunna tippa kameran på stativet så man kan ta foto på höjden oxå… det hade jag inte tänkt på innan.
Lycka Till!
Ta ut all lycka i förskott, det värsta som kan hända är ju att du varit lycklig i onödan

jag har själv en stativ från :
https://www.inet.se/kamera---foto/kameratillbehoer/velbon-digitalkamerastativ-ultra-luxi-f/6201131/
billigt.. lätt att bära runt…en stativ väska ingår… 1100 kr plus frakt
du kan ställa in stativen max höjd 161 cm och minimum 19 cm.
jag har haft den i snart ett år … mycke nöjd … :)
Leo L Tack så mycket för tipset. Det låter som ett intressant alternativ.
Tycker du att det har en hyfsad stabilitet också?

#6 ..
ja …
men om vädret är dåligt tex.. när det blåser mycke då kan jag inte garanterat …
men det är inte oftar man gå ut och ta kort när det blåser … :)
som sagt det är en bra stativ att börjar mer rekomenderar jag
fråga om den har öppet köp om du nu inte nöjd …
#5: Det står att det klarar max 5, men klickar man på bilden tycker jag att det ser ut som om det står 2 kilo. Vet du vilket som är rätt? Med tanke på att det väger så lite tycker jag att max 2 kilo låter rimligt.
Vänliga hälsningar
Niklas
Tänk dessutom på att nästa objektiv kanske väger ännu mer, likaså nästa hus. Ta i ordentligt när du handlar stativ, annars får du bara handla ett till lite senare.
Jag har ett med bomm så att jag kan fota dokument.
mvh/gurin

lar faktis inte märker till det .. ..
men jag har en nikon d80 .. 18-135mm objektiv plus sb 800 och en YongNuo ND80 och de tillsamma väger en helt del men jag tycke stativen har klarat sig bra …
och varför det står 2kg och 5 kg …det är att stativen har tre ben en i varje ben består av 5 delar som du kan förlänga ut , har man alla 5 delarna utfällt då kan stativen bli lite ostabilt…
hoppas du förstår vad jag menar.
men gurin har rätt ska du köpa till en 70-200mm den väger en helt del.. not att tänka …
Jag förstår hur du menar LeoL.
Jag har i alla fall bestämt mig för att i första hand gå in i fotoaffären och kolla på vad dom har. Det är en ganska välsorterad fotoaffär så jag vet att dom har ett antal att välja på.

gör du så …