Foto iFokus

Foto

Etikettlandskap-och-natur-ej-kritik
Läst 665 ggr
Arleklint
0

Dimmig morgon

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Arleklint
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

en till

Martin
0

Gillar verkligen bilderna, den första är väldigt stämningsfull och gillar droppet från svannäbben.

Den andra - hur (om) är den behandlad? Tycker den visar klart vad det är - samtidigt som den är härligt abstrakt. Är det bara en motljuseffekt bakom löven, eller bildbehandling också? *nyfiken*

mvh Martin

Arleklint
0

Den andra bilden är dubbelexponerad i kameran, med obehandlad efteråt. Jag har dubbelexponerat en skarp bild med en något oskarp.

Martin
0

Aha… tack, det förklarar bilden.

mvh Martin

mihe
0

#1 Gillar verkligen den med trädgrenen och vattnet. Mycket vacker och stämningsfull!

bjorsa
0

Bägge bilderna är vackra och som mihe säger stämningsfulla.

mvh/bjorsa

Robert
0

Snygga bilder, den andra blev riktigt läcker. Har du dubbelexponerat i en digital kamera, det har jag funderat på hur man gör.

Hälsningar

Robert

Arleklint
0

Alla kameror kan det inte men Nikons D2X och D200 kan det iallafall.

SLAfoto
0

Tidigare, på den analoga tiden, Canon EOS 100, körde jag lite dubbelexponering. Det blev mycket effektfulla bilder. Fotade bl.a. blommor, träd mm och fick fram en "glöd" i bilden. Dock ej i klass med #1.

För att att dubbelexponera i kameran dubblerade jag slutartiden för att inte få överexponerade bilder samt låste frammatningen av filmen.

Vet inte om det går att dubbelexponera i en Canon 30D. Någon som vet eller är det efterbehnadling som gäller?

//Stefan

SLAfoto
0

Hittade lite länkar i ämnet multiexponering/dubbelexponering.

Olles fotoskola 

Fotosidan 

//Stefan

Arleklint
0

I fallet att dubbelexponeringen sker på film måste varje enskild bild underexponeras för att inte summan skall bli en överexponerad bild.

I fallet att man dubbelexponerar i en DSLR löser kameran själv den saken.