Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 457 ggr
Mazetti
0

Nytt objektiv

Tjohejsan!

För att inte krångla till det: Vilket objektiv är bäst av dessa:

Tamron AF 70-200 f/2,8 Di IF

Canon EF 70-200mm f/2.8L IS USM

(Canon EF 70-200mm f/2.8L USM, utan IS)

"Tamron:et" är ju så mycket, mycket, billigare vilket gör att man blir lite sugen på det viset. Det har ochså fått Toppklass betyg av Cyberfoto.

Dessutom, IS, är det ett måste? Tex. Canon EF 70-200mm f/4.0 utan IS är ju nästan dubbelt så billigt som det med IS. Är IS verkligen värt så många tusenlappar extra?

Inkanyezi
0

Ja, det där avgör du ju själv; om gluggen är värd de extra pengarna.

Det här brännviddsomfånget på en zoom är ju ett mycket flexibelt objektiv, och en del av flexibiliteten ligger ju i att ha bildstabilisering. Om du vet med dig att du inte kommer att använda 200 mm utan ett rejält stöd eller stativ, då kommer ju IS att vara en mer onödig utgift, men om du i regel fotograferar på fri hand och vill ha möjlighet att ta blider med ganska svagt ljus, då är IS en god investering. Som sagt, det beror på vad du tänker dig att göra (och kanske också på hur mycket pengar du kan lägga ut).

Att IS inte är ett måste framgår väl av att den finns utan; man kan ju alltid ha ett bra stativ när man fotograferar, eller i brist på stativ kan man ha med sig en "bean bag" och lägga den mot något stadigt och ha som stöd för kameran och objektivet. Men att ta på fri hand i måttligt bra ljus kan man glömma utan IS. Teoretiskt ska det bli skarpare utan IS om kameran verkligen sitter bergsäkert fast på ett tungt stativ som står stadigt…

Förr i tiden lyckades vi ju fotografera utan bildstabilisering, så det går ju nu också, men den är väldigt trevlig att ha.

Banio
0

Jag har själv 70-200 2,8 IS och ett fast Canon 200/2,8 utan stabilisering och jag kan konstatera att ute i naturen funkar det på frihand med 200 mm i bra ljus, men när jag fotograferar inomhus är IS eller ett stativ ett måste i 200 mm-läget,t.om. vid ISO 800 -1600. Men det beror på hur stadig man är på händerna också. En del hemma i fotoklubben är superstadiga och kommer ner på slutartider jag bara kan drömma om utan stativ… Men har du råd skulle jag rekommendera Canonobjektivet med stabilisering.

Mazetti
0

Hade jag haft råd hade jag köpt F/2.8 IS på stubben, men så är ju tyvär inte fallet. Men om jag säger såhär istället:

Canon EF 70-200 F/4.0 USM
_Eller
_Tamron AF 70-200/2,8 Di IF

De ligger på nästan samma prisklass, och är väl det jag kan lägga ut på ett objektiv.

Banio
0

Ruggigt svårt val - Canonobjektivet är grymt skarpt, faktiskt skarpare än min 2,8. Tamronobjektivet lär enligt tester vara minst lika skarpt. Fundera på vikten - Tamronobjektivet väger 1,1 kg och det är MYCKET om du ska bära på det under en hel dag eller om du kö handhållet. Canongluggen är 4 hg lättare. Men känner du att du rår med tyngden, så välj 2,8 för ljusinsläppet.