Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 740 ggr
irma
0

Fjärrkontrollen funkar dåligt

har nyss köpt en canon eos 450D och tog då en fjärrkontroll med istället för vanlig ulösare med kabel. Det ska vara direkt utlösning eller med 2 sek fördröjning MEN det funkar inte! Foten i munnen

Ställer in på kameran där man kan välja utlösare och med fjärr, sen räknar eländet (kameran) ner från 10 sek. som man ser på skärmen och tar bilden efter de 10 sekunderna, jag trycker på fjärren men den tar inte bilden utan väntar tills de 10 sek. har gått.

Har letat som en tok i meny inställningarna men hittar inte någonstans där jag kan ändra det här.. vad är vitsen med en fjärrkontroll om den inte tar bilden när jag vill? Skrikandes

Har använt blixt och utan blixt, ingen skillnad.

"Canon RC-1 fjärrutlösare IR 5m räckvidd" är det som jag köpte till.

Någon som har erfarenhet och har testat det här?

jaffar
0

Jag kör inte Canon själv men av din beskrivning att dömma så har du använt funktionen för självutlösaren inte fjärrutlösaren. Titta i bruksanvisningen en gång till så fixar du nog detta.

janne

irma
0

#1 Nix.. finns bara en inställning som heter självutlösare/fjärrkontroll, som även är 10 sek. självutlösare, varför begriper jag inte för det är symbol för fjärrkontroll där också, har letat för att kunna stänga av 10 sek. självutlösaren men hittar det ingenstans. Foten i munnen Har gått igenom användarhandboken som en tok, står på sidan 53 och sidan 164 och där framgår inte någon mer inställning som man ska göra.

Ingen som har testat det här med canons eos 450D?

irma
0

kom på hur det fungerar,, när man tryckt in avtryckaren så tar kameran en bild efter 10 sek. SEN fungerar det att ta med fjärren.. så tokigt  Foten i munnen

jaffar
0

Inte ens Canon kan krångla till saker på det sättet men eftersom jag inte får tag på manualen till 450 på nätet kan jag inte hjälpa till mer. Jag har mycket svårt att tro att man skall ta en bild med självutlösaren för att sedan kunna köra fjärren - som sagt var - inte ens Canon…..

Det borde finnas fler 450-ägare här som kan hjälpa dig hoppas jag.

janne

Banio
0

Gissar det är som på min 400 - du måste göra ett val mellan självutlösare och fjärrkontroll när du är inne i menyn som heter självutlösare´/fjärrkontroll. Default står kameran inställd på fjärrutlösare om du bara accepterar.

Banio
0

Fel av mig - jag ställer in på sjölvutlösare/fjärrkontroll, riktar fjärren mot kameran och trycker av. Funkar varje gång! Jag tror du missar att du inte får trycka på utlösaren på kameran - då används självutlösaren och räknar ner 10 sek, sedan funkar det givetvis med fjärren. Utan ställ upp kameran, ställ in skärpan och tryck sedan på fjärrutlösaren.

irma
0

#6 ahaa,, jag ska inte trycka ner avtryckaren i botten? där ser man, ska testa och inte trycka ner den helt utan bara ställa skärpan…. TACK… Skrattande

Banio
0

Du får nog ställa skärpan manuellt när du använder fjärr - tror jag. Jag gör alltid så för säkerhets skull.

irma
0

#8 ok tack för tipset, finns en inställnig där autofokusen ställer skärpan på motivet för varje bild, den funkar riktigt bra. Är svårt att ställa in skärpan om man ska fota sej själv eftersom platsen där man ska stå är tom om man ska ställa den manuellt,, kan ju använda något att ställa skärpan på  och flytta på sen,,  men autofokusen i rätt läge så fungerar det superbra. Cool

Banio
0

OK. otar sällan mig själv -  det finns vackrare motiv Flört- utan använder oftast fjärren för att minska skakningsoskärpa vid makrofoto.

Banio
0

OK. fotar sällan mig själv -  det finns vackrare motiv Flört- utan använder oftast fjärren för att minska skakningsoskärpa vid makrofoto.

irma
0

#11  det finns mycket vackrare motiv här med än jag själv,, jag gjorde en del tester bara för att lära mej det här med olika inställningar med af, ska nog ta och testa med manuella också vilket jag testade på frihand i går på ett löv och tror jag kommit på det. Skrattande Är så ovant med systemkamera och att hittta rätt knappar utan att titta, är van att kolla på skärmen när jag tar bilder.