VR eller inte?
Eftersom jag tvingades skicka tillbaka mitt Nikon AF-S DX 55-200/4-5,6G ED till Dustin (det hade ett produktionsfel) och inte får något nytt av dem måste jag köpa ett nytt.
Tyckte mycket om det förra och tror att jag vill ha ett likadant om jag inte hittar ett väldigt billigt ljusstarkt någonstanns.
Hur som hellst, jag har svårt att bestämma mig för om jag ska köpa ett med VR eller inte. Det med VR har 1.10m i närgräns medan det utan har 0.95m.
VR har fler linser och avbildar i skala 1:4,35 medans det utan 1:3,5.
Jag ska ha det till hästfotografering, både porträtt och rörelsebilder, hoppning osv.
Vad tycker ni?
/ ElinH
Medarbetare på Dressyr.ifokus
VR hade jag absolut tagit för du lär väl inte bara fota när det är soligt och klart väder? Hur mycket skiljer det i pris?
Nej det blir ju även när det är molningt, mörkt som i t.ex. ridhus och på vintern.
Den billigaste utan VR kostar kring 1.500-1.600kr + frakt och det med kring 2.200-2.300kr + frakt.
Så det är några hundra.
/ ElinH
Ok, då tycker jag helt klart att det är värt det.
OK, spelar linserna någon större roll? Och skalan?
/ ElinH
#4 Nej, inte om du inte har stort behov av de extra 15cm i närgräns. Förmodar att VR blir lite tyngre om det har fler linser men det är det värt isf.
#5 Jag tror det, för det utan var väldigt lätt så det är nog inga problem hoppas jag.
Någon som har beställt från netonnet?
/ ElinH
# Har inte beställt från NetOnNet men alla saker som jag har köpt på deras lagershop har varit av bra kvalitet.
#6 Jag beställde min Lensbaby därifrån, inga problem.

men om du ska fota i ridhus hjälper inte vr ju ?
men e VR som bildstabilisator IS????

#10 . ja det är det

I Nikons kameror finns det först ISO och sedan objektiven VR som står för vibrationsreducering, vilket är jätte bra, hästhoppbilder kan bli suddiga utan VR har jag märkt…
Lite begreppsförvirring, men jag instämmer delvis med er allihop
- du lär väl knappast ha ngn nytta av stabilisering eftersom du måste ner på korta slutartider för att fånga rörelse? Samma när jag fotar hockey, just i det läget är stabilisering inget att ha, utan det är högt ISO (kan man ställa in på alla systemkameror - motsvarar filmkänslighet på en analog kamera) som gäller. Men bortsett från det skulle jag ändå ta med IS för det har man stor nytta av i andra lågljustagningar.