Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 910 ggr
irma
0

Mellanring på kitobjektiv

Kan jag använda mellanringar till kitobjektivet på min canon eos 450D? Objektivet är ett 18-55 mm/3,5 eller tappar jag på tok för mycket ljus?

I såna fall ska man satsa på Kenko mellanringssats om 3 ringar? Hittar bara den och canon EF-12 mm…

Inkanyezi
0

Kitobjektivet är inte lämpligt för mellanringar, eftersom det är ett sk retrofokusobjektiv; det har kort brännvidd och optiska centrum ligger långt bak. Resultatet blir att när man sätter på en mellanring så hamnar fokus innanför frontlinsen, åtminstone vid de kortare brännvidderna. Möjligen kan man få en kort närgräns på den längsta brännvidden, men som sagt, det är olämpligt. Mellanringar används främst för objektiv med fast brännvidd, eller om det är en zoom, en zoom med relativt lång brännvidd.

Bättre än att använda mellanringar på satsobjektivet är att använda försättslinser. Med försättslins (en lins man skruvar på frampå), kan du använda hela zoomomfånget och bestämmer alltså utsnittet genom att zooma. Avståndet blir relativt fixerat vid försättslinsens brännvidd, dvs 25 cm från linsen om du har en +4 dioptrier. En viss fininställning inom någon centimeter kan göras med avståndsinställningen eller autofokus. Den huvudsakliga fokuseringen måste man göra genom att flytta kameran fram och tillbaka. Det gäller också om man använder mellanring.

irma
0

#1 ok,, myckret bra info jag fick av dej. toppen.. tack.. då hänger jag med lite mer om det här med mellanringar. Skrattande