Foto iFokus

Foto

Etikettmakro-och-stillbilder-ej-kritik
Läst 770 ggr
bjorsa
0

tvestjärt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kunde inte motstå att fota tvestjärten då den kom krypandes så här kommer lite bilder

mvh/bjorsa

bjorsa
0

En till på den lilla krabaten fast de var svårt att få den i fokus då den hela tiden snodde runt

mvh/bjorsa

bjorsa
0

En till på den de e ju lite svårt att få den att göra intressanta saker men här fick han för sig att putsa antennen kanske han hade dålig bild buu buuhh jag vet har extremt dålig humor :-)

mvh/bjorsa

bjorsa
0

Här  en beskuren bild så att man ser ögat lite bättre

mvh/bjorsa

gurin
0

Jag fick för några veckor sedan redan på att det heter fiskrycka på gutamål. Hur det stavas har jag dock ingen aning om.

Någon gute kan kanske korrigera.

mvh/gurin

bjorsa
0

#4 Menar du att tvestjärt heter fiskrycka ?

mvh/bjorsa

gurin
0

Ja, det menar jag, i alla fall i Viklau. När jag letade efter stavning hittade jag en annan variant, åirnkrycke,  men det har jag inte hört någon säga.

Inser nu att det nog borde vara ett e på slutet, det här med andra språk är svårt; fiskrycke. 

mvh/gurin som är lika förundrad som alla andra över dina insektsbilder.

bjorsa
0

När jag fotar med ett omvänt 50 mm som makro på kompaktkameran så får man ju så kort skärpedjup och de enda sättet för att öka skärpedjupet är att minska bländaren på 50 mm objektivet men då blir de bara ett litet titthål och då får man så lite ljus in att de inte går att få kameran att fokusera så någon som har någon ide på hur man kan öka skärpedjupet när de inte funkar med bländaren på kameran eller objektivet ?

mvh/bjorsa