Foto iFokus

Foto

Etikett: kameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1178 ggr
Limpan4all
0

Äntligen, Canon EOS 50D finns

Japp den har lanserats och jag har beställt en.

15M pixel, DIGIC 4 processor, 3ggr så många pixlar på LCD´n, UDMA mot CF nästan samma bildsekvensmaxhastighet 6,3 istället för 6,5 för 40D.

Min 40D har redan hittat en köpare.

Så nu börjar väntans tider…

UlrikaG
0

Låter spännande! Har du länk?

Min tanke är att införskaffa en nästa år :)

[mingdie]
0

Och bilderna blir genast bättre!

Limpan4all
0

http://www.canon.se/For_Home/Product_Finder/Cameras/Digital_SLR/EOS_50D/index.asp

http://www.dpreview.com/previews/canoneos50d/

Om bilderna blir "bättre" är väl egentligen tveksamt, men det är roligare med en bättre kamera. Fotografering är och förblir en "prylsport"Skrattande

Limpan4all
0

Japp nu har jag fått den.

Bilderna blir bättre, Digic4 gör jobbet bra - snabbare fokusering, och LCD´n är betydligt bättre samt märkbart snabbare med UDMA.

Mycket nöjd och kan varmt rekomenderas

[mingdie]
0

#4 Kan du lägga upp lite foton så vi får se skillnaden. Det är allltid kul att få se foton från nya kameror.

pellepiano
0

Om man ska jämföra måste man ta bilder med samma scen och objektiv och inställningar. Kolla denna tråden då i stället på Fotosidan som visar exempelbilder från båda kamerorna. Framför alt brus tester, där skillnaden är minimal, vilket får anses vara bra då 50d har fler pixlar på samma yta.

Finns oxå exempel på hur en kamera som 5d klarar brus bättre då det är en fullsensor kamera.

Tråden

webbwalle
0

Nä nästa blir fullsensor! inte mycket som skiljer dem åt 40 och 50 d

Man kan byta in sin 40d lägga 4 lök imellan och få en 50d.

Limpan4all
0

Snabbare AF, 50% fler pixlar och samtidigt lägre brus är väl så goda orsaker tycker jag.

Det enda som skulle kunna få mig att gå på fullsensor är att 1080P HD i 5D mkII känns som en kul ide.

[mingdie]
0

Lägre brus är en bra grej. 22% mer på pixlarna spelar inte större roll om man inte printar stooorrt. Snabbare AF bra för sport fotografer.

Hur upplever du AF precisionen. Jag har två i klubben med den nya 50 och deras reaktion är att Canon borde koncentrera sig på precisionen istället för snabbheten. Båda använder kameran till sport och klagar på att AF missar för mycket. Snabbt men fel.

Limpan4all
0

Blir AF fel är det beroende på att den väljer en punkt och jag skulle valt en annan…

Skämt åsido, AF är bättre på 50 än 40 men den är inte fantastisk.
Det är stor skillnad att fota med 50/1,4 och 17-85 samma snabbhet men olika i precisionen, mycket bra men inte perfekt. Jag räknar med att laborera lite med microjusteringen för att se om det blir bättre.

Var fick du de 22% ifrån? 10-15 Mpixel är såvitt jag kan räkna med en ökning med 50% (40D till 50D) eller jämför du med en snik 450D?

[mingdie]
0

#10 Det jag räknade på var den linjära förbättringen med pixlarna inte antalet. Det vill säga förbättringen som till exempel avgör hur stort du kan skriva ut eller hur mycket bättre resolution det blir. Skulle ha klargjort det.