Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 896 ggr
Trollis-
0

Kamera?

Nu har jag tänkt att jag kanske skulle köpa en egen systemkamera :) Har innan använt familjens systemkamera Nikon D40x, men nu vill jag ha en egen :D
En Nikon såklart då :) Med autofokus ;)

Jag tänkte höra vad ni rekomenderar för kamera som inte är allt för dyr :)
Har tänkt på kanske en Nikon D80. Är den bra?

Hur länge till tror ni att de kommer sälja D80? :)

Sen tänkte jag på ett batterigrepp också men här är min fråga:
Batterigrepp, är det bäst att köpa nytt eller är det inget ingen större skillnad att köpa begangnat?

Nu blev det en hel del frågor, men hoppas ni orkar svara :D

Hoppas jag la tråden i rätt grupp.

Trollis-
0

Nästan 30 som läst och ingen som svarat :/

[Fibbe]
0

#1 att ingen har svarat beror förmodligen på att alla ställer liknande frågor hela tiden.

Alla kameror har sina för och nackdelar, det gäller att hitta en kamera som passar dig och som du är bekväm med.

Autofokus finns på alla digitala systemkameror om man använder rätt optik.

Klart att du kan köpa ett batterigrepp begagnat om det ser bra ut.

I övrigt har jag inga åsikter om kameran.

Kameran fick betyget 8,2/10 i kamera och bild 09-2006.

Trollis-
0

#2 Okej ;)

Autofokusen vet jag :P Problemet är ju att våran Nikon D40x inte har autofokus och objektiven blir ju dyrare då. Tycker det är jobbigt att inte kunna köpa vilket objektiv som helt (Vill inte fokusera manuellt då jag fotar hästar och barn för det mesta)

Tack för att du svarade! :D

[Fibbe]
0

#3 att objektiven blir dyrare till d40 är pga att det inte finns någon fokusmotor i kameran, den sitter i objektivet.

Jag vet inte hur det är på d80:n men jag tror den har motor, men det kan du nig se på nikons hemsida

Trollis-
0

#4 Jo, jag vet ;)

pellepiano
0

På fotosidan finns hundratals trådar med köptips , till och med en egen kategori i forumet. Titta in där.

Trollis-
0

#6 Jo, jag har kollat där men ville höra med lite folk på iFokus ;)

JessikaKleveborn
0

Har inte själv en D80, men funderar på att köpa den. Det jag läst om den, och fått höra av andra så är den bra. Det sägs dock att den lätt överexponerar..

Har ingen aning om dom kommer sälja den läge till, men det tror jag. Annars kan man ju satsa på en D90, som jag oxå funderar på ^^ Då funkar även batterigreppet till D80 :)

Trollis-
0

#8 Okej :) Men problemet är att jag inte vill ha en D90 p.g.a. att den kan filma :/ Känns väldigt…konstigt :S

Finns det något sätt man kan ta reda på hur länge D80:n kommer säljas? För jag vill gärna veta om jag måste låna pengar av mamma och pappa så jag hinner köpa den eller om jag hinner spara pengar.

[Fibbe]
0

Ring till dom stora affärerna och fråga. Eftersom D90 har kommit så är den nog snart på utgående.

Trollis-
0

#10 Hehe, kommer aldrig våga ringa och fråga, man kanske kan mejla och fråga? :)

[Fibbe]
0

#11, givetvis kan du det man man får oftast säkrare svar när man pratar med supporten. Det blir mer personligt och dom anstränger sig mer.

Annars kan du ju alltid fråga personalen när du går in och känner på den nästa gång ;P

Trollis-
0

Har mejlat och fick detta svar: Det kommer säkert att variera beroende på vilket paket du vill ha eller bara hus, inget dom sagt något om utan det är antagligen tills dom är slut.

Förstår inte riktigt "inget dom sagt något om utan det är antagligen tills dom är slut." :P

gurin
0

Det betyder att de inte tillverkas några fler, så frågan är hur stort lagret är.

mvh/gurin

Trollis-
0

#14 Tack! :)
Uhh, då måste jag köpa snart! x)

gurin
0

Jo, men det är vanligt att man tillverkar alla kamerorna på en gång trots att de säljs under flera år, eller rättare under en koncentrerad period. Sedan ställer man om linjen till att tillverka nästa modell.

Så du har egentligen inte fått något svar på din fråga, bara att handlaren inte vet hur länge de räcker.

Men nu tycker inte jag att du skall rusa iväg och köpa en äldre modell. De nyare är förmodlingen bättre och kommer förmodlingen till samma pris. Det är som datorer, ju längre du väntar destom mer får du för pengarna.

Det är i linserna som investeringen sker, de består medan husen kommer och går.

mvh/gurin

Trollis-
0

#16 Förstår inte riktigt vad du menar med en äldre modell :P
Menar du att jag inte ska köpa en D80? Hehe, sorry, jag är lite trög xD

gurin
0

Vad jag menar är att D80 kom, tror jag, 2006. Därefter har det hänt saker, utvecklingsmässigt. Jag vet ingen tillverkare utom Nikon som fortfarande säljer så gamla modeller.

Därmed inte sagt att D80 skulle vara någon dålig kamera.

mvh/gurin

Trollis-
0

#18 Alltså, jag skulle gärna köpa en D300, men den är så dyr :/
Och D90 vill jag inte ha eftersom den kan filma x)

Jag vet inte vad jag vill nu xD

Någon som har något förslag på hur jag ska göra?

gurin
0

Det låter ungefär som att säga att jag inte vill ha den nya mediaspelaren för att den också kan spela Blue ray.

Men jag förstår din invändning. Jag vill ha en mobiltelenfon som bara går att ringa med, men någon sådan säljs inte så jag hittade en begagnad.

mvh/gurin

Trollis-
0

#20 Filmningen på en system låter alldeles knäppt, och jag har fått för mig att bilderna försämras (lite i alla fall) när man kan filma.

Har du något förslag på hur jag ska göra? :P

UlrikaG
0

#21, någon får gärna rätta mig om jag har fel, men filmfunktionen påverkar inte stillbilderna du tar

Det är en funktion som jag själv inte vill se i en systemkamera, men själva funktionen påverkar inte bildkvalitén på de "vanliga" bilderna.

Trollis-
0

#22 Haha, jo, jag förstår det. Det är bara nått jag har fått för mig x)
Vill inte heller ha det i en system, kanske därför jag har fått för mig att det försämrar bilderna?