Kritik på macro
Har nyss varit ute och testat fota lite macro med "omvänt objektiv". Det är första gången och jag hade inget stativ så det blev väldigt skakigt. Själv är jag inte riktigt nöjd med bilderna men roligt att få höra vad ni tycker :)
Och alla bilderna är oredigerade :)
Fotade med en Canon eos 400D & kitobjektivet :)

Jag tycker om dem, samtidigt som jag inte gillar dem.
Hittar ingen riktig skärpa i någon av dem men jag tycker om färgerna!
#2 Tack för kritiken. hm, näe, skärpan hamnade lite fel på alla bilder men det var svårt för minsta lilla man rörde sig så blev det fel. Måste öva lite till. Det var ju ändå första gången :)
Jag tycker inte att de är så jättebra eftersom ingen av bilderna är riktigt skarpa, särskillt #2.
Men om det är första gången så tycker jag ändå att det var rätt bra, kämpa på och testa med manuell fokus om du inte redan gjort det. :)
Vad har du för kamera och objektiv?
/ ElinH
Medarbetare på Dressyr.ifokus
#5 ack för kritik. Nej, det håller jag med om men är så svårt att ta när man måste koncentrera sig på att hålla i objektivet. Hade vart lättare om jag hade haft ett riktigt macro men nu har jag ju inte det :)
Har en Canon eos 400D & kitobjektivet. :)
Och det där med manuell fokus, eftersom jag fotar med bakvänt objektiv så går de ju inte. Då får jag leta mig fram&bak ist. Blir lite svårare :)
De två sista bilderna var det i alla fall skärpa på!
Som macrofotograf måste man våga skita ner sig, ner med armbögarna i gräset och ta stöd. Sitter man på huk och spänner sig så blir det mycket svårare.
Ett par plastpåsar att sätta knän och armbågar på är att föredra nu på hösten om man inte använder vattentäta kläder.
Mvh Felix