Foto iFokus

Foto

Etikettmänniskor-ej-kritik
Läst 1107 ggr
Staffan
0

Bilder från barndomen?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Håll med om att det är roligt att titta på bilder från när man var liten! Visserligen väcker dom inte lika starka minnen som dofter men med fantasins hjälp kan man ändå förflytta sig tillbaka till hur livet var då… :)

Har ni några bilder från er egen barndom?

Mvh // Staffan

Robert
0

Kul när du nämner dofter. Varje gång jag beträder ett sjukhus så kommer alla gamla dofter fram som jag fick uppleva som liten. När jag var 5 år så låg jag på Karolinska i 5 veckor för en allvarlig brännskada. Dofterna då kommer jag fortfarande ihåg trots att den vistelsen var för 35 år sedan.

Hälsningar

Robert

Kiara
0

Jag mins denna dagen än det var innan min pappa blev sjuk

Kiara
0

Här har han ett år kvar att leva, han ser inte så sjuk ut.

Robert
0

Beklagar, Kiara - tanke på din pappa. Den första bilden du presenterar har rätt mycket damm, är det efter en inskanning? Jag körde ett Dust & Skratches filter i Photoshop, (inställning 3/1) och mycket försvann med det, jag passade även på att beskära bilden lite.

Hälsningar

Robert

Kiara
0

Det var mer likt originalet J jag skannade in denna gamla bild på vår första skanner och bilden är från 72 tror jag. Pappa hade problem med hjärtat och det började när jag var 12 sen dog han när jag var 20 så jag har också tillbringat många timmar på sjukhus. Pappa och jag stod varandra mycket nära då vi båda var konst och häst intresserade jag delade inte hans båt intresse annars så var jag pappas flicka.

Får jag lägga ut den bilden som du fixat till på min hemsida?

Robert
0

Kiara, självklart att du får använda bilden - det är jag som ska be om ursäkt för att jag gick an på din bild.

Hälsningar

Robert

Staffan
0

Vilka fina bilder Kiara. Hoppas att dom väcker också glada minnen till liv och inte bara påminner om de svåra stunderna.

Lägger ut en bild till på min stolta morsa kort efter det att jag hade kommit till världen… :)

// staffan

Niklas
0

#4: Snyggt! Här är ytterligare en variant. Jag ändrade lite på kontrast och annat för att försöka få färgerna mer naturtrogna. Jag antar att huset i bakgrunden är vitt.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Robert
0

Observant Niklas, jag tänkte inte på det.

En kommentar varför jag beskar bilden såsom jag gjorde -> fokus ligger på dotter och pappa, de står riktade åt vänster i bild, vilket gör att jag vill ha lite luft på vänster sida. Hade jag klippt bort direkt ovanför huvudena så hade man anat ett hus bara, så jag lämna lite mer kvar för att huset, vilket antagligen är föräldrarhemmet, skulle synas och är en del av bilden.

Hälsningar

Robert

Pia
0

Mina bästa barndomsbilder ligger i diabilder hemma hos mamma. Men här kommer ett par anno 70-talet, tänk så pepparkaksbrun man var som liten, utan en tanke på solskydd:) Jag sitter på trappan på vårt renoveringsobjekt till sommarstuga.

Pia
0

Kolla min moderiktiga outfit! Även detta foto är från landstället, på tidig vår tror jag.

#5 Kiara, jag har precis liknande minnen från min barndom med pappas hjärtproblem och timmar spenderade på sjukhus… Det är bitterljuvt att kolla igenom barndomsfoton med honom på…

AktieTrader
0

Pia om du har mycket dia och pappersbilder som är bleka i färgerna och dammiga och vill scanna dom så Rekommenderar jag en Epson 4990 scanner. Jag har en sådan och dentar bort damm/smuts och rättar till färgerna. Helt sanslöst bra. Själv har jag scannat 1300 negativ från 98-04 och ett par hundra av svärfars dia från 70-talet.

Edit: modellnamn 4990

Robert
0

Pia, störtskönt med gamla bilder. När man tittar på gamla bilder känner jag direkt att det är viktigt att dokumentera mina barns uppväxt. Fånga in klädstilar mm. Det påminner mig också om att mina barn vill säkert se foton på mig i min ålder.

Jag plockade ditt foto, pepparkakan i #10 och gjorde några justeringar som tog mig 2 minuter att göra. Först beskar jag bilden, tog bort dörren som kändes störande för mig, det var en vit fläck på trappan - troligtvis från inskanning, sedan körde jag ett filter som tog bort damm i bild, la på en Unsharp Mask och till sist la jag dit en liten diskret ram runt bilden. Om det blev bättre eller sämre är ju alltid en smaksak.

Hälsningar

Robert

gurin
0

Jag kan bara instämma i AT:s rekommendation om Epson. Jag har en 4990 och den är mycket bra. Har scannat ett stort antal gamla bilder från 1800 och en bit in på 1900-talet. Gamla blåkopior kan bli riktigt bra och helt utan blåton.

Skall så småningom se vad den kan göra med gamla glasplåtar.

mvh/gurin

AktieTrader
0

#14 Det är det den heter. Jag har ändrat ovan i mitt inlägg. Skulle du vilja lägga upp några sådana gamla bilder?

Den finns i två versioner en som heter 4990 Photo och en som heter 4990 Photo A4. Vad skillnade när vet jag inte förutom priset skiljer 2000kr

gurin
0

Efter en titt på Cyberphotos hemsida kan jag bara finna en variant. Är du säker på att det inte är samma scanner men med två olika beskrivningar?

Jag återkommer om bilderna. Vi är mitt i en bodelning och övriga släkten skall få dem först. Jag scannade dem dessutom i den högsta Upplösning som min dator klarade av. Alltså scannern har mer och ge om jag bara haft mer internminne i datorn (har i dag en gig internminne). Det betyder att jag har filer som är 1 gig stora. Gamla skarpa svartvita bilder innehåller hur mycket info som helst. Ibland går det att se tavlor i bakgrunden och kicka in genom dörrar som står på glänt. Jag kan bara konstatera att det gått utför med upplösningen sedan glasplåtarnas tid. Jag har stora förväntningar på att scanna de be glasplåtar jag fått hem. De borde ha ännu högre Upplösning än papperskopiorna.

mvh/gurin

AktieTrader
0

Det är olika scannrar, båda finns på dustin och på Epsons sajt. Det verkar som den billiga har mindre yta för dia, bara 4 åt gången. Medan den andra A4 kan skanna på hela ytan.

Har du testat om det verkligen finns någon mening med att skanna med så stor Upplösning? Om du tar en liten del av bilden med nuvarande Upplösning och samma del med högsta och jämför dessa. Ett vanigt negativ finns det ingen mening att skanna i 4800 ppi, man kan inte få fram mer detaljer ändå.

gurin
0

Är det inläggsramarna som skiljer då?  Det är ju i dem vi skall stoppa diorna i. Hustrun medelade mig snabbt att hon kunde tillverka nya i de format som vi behöver för att scanna de gamla som har lite "udda" format.

DPR problemet.
Det beror helt på den teknik som då användes. De bilder som har glasplåtar som negativ har en mycket högre Upplösning än senare tiders film. Vissa bilder bör vara tagna med fullformatskamera och andra med halv. Det betyder att det det är meningsfullt i vissa fall. En del av de bilder jag scannat är dessutom grafik. Det betyder att de går att jämföra med vectorgrafik och kan således förstoras hur stort som helst. Detta gäller gamla brevhuvuden som jag roade mig med att scanna.

Problemet är bara att jag inte vet och det går fortare att göra scanningen i höga dpi och se efter än att medelst ett förstoringsglas försöka utröna om det torde vara någon mening med den höga upplösningen. Helt klart är i alla fall att när vi är framme på 1970-talet och den tidens riktigt usla kameror och urusla fotopapper så är det nästan meningslöst att scanna över huvud taget om det inte sker från negativen förstås. 

Jag är dock långt i från färdigexperimenterad på denna punkt. Tanken var att jag skulle lämna hela denna process till min hustru, men jag klarar liksom inte av att hålla mig ifrån den.Generad

Pia
0

Robert, det blev läckert med ny variant av bilden, ser lite ut som en målad tavla:) Fotot är lite förstört i papperskopian och med inscanningen gick en del skärpa tyvärr bort.

Jag skall kolla igenom de gamla diabilderna och se om jag kan göra något med dem… Tack för tips!