Kamera ?
Jag har börjat fundera på att köpa mej en systemkamera då jag bara har en digital, men saken är den att jag kan INGENTING o systemameror över huvud taget! Jag har hört flera prata om att Nikon D40 och EOS 450D sk vara bra, men det är ju en ganska så stor prisskillnad mellan dem. Jag vill ha en lätteanvänd kamera som endå håller kvalitén hög på bilderna. Någon som har något förslag ? Vill gärna se bilder! :D

Om du vill se bilder rekommenderar jag www.dpreview.com som har både recensioner och bilder av ala systemkameror. Dessutom är bilderna i originalstorlek. Annars kan du inte avgöra nåt om bildkvaliten. De foton sompostas här går det inte att utläsa något som helst av, vad gäller hur kameran presterar. Speciellt som nivån på fotograferna är ganska ojämn, så blir det svårt med några jämförelser.
Manualen till kameran kommer sen att hjälpa dig förstå hur en kamera fungerar. Det är egentligen bara två saker man behöver ha i minnet, och det är bländare och slutartid. Det är de som har den största inverkan på bilderna.
Jag har en Olympus E-500 som är SÅ bra! :D
Den är köpt begagnad och en utgången modell, men säkert är de nya i Olympus' systemkamera serie lika bra. :] Jag fotar då med ett analogt 50mm (bländare f.1.8) objektiv, som är superbra att fota med och enda nackdelen är nog att det inte går att fokusera automatiskt med det, utan man måste fokusera manuellt, vilket ger bra möjligheter för i princip alla olika sorters fotografering, förutom självporträtt då. :)
(Den är inte så lätt att förstå om man inte kan alla, eller åtminstone de flesta, förkortningarna som används inom digital fotografering… Men i AUTO-läget är det nog endast vitbalansen [wb] och såntdär som man behöver hålla reda på, om man inte väljer att låta kameran göra allt då. ;-)
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)