Tiia Hietanen
Förra veckan fotograferade jag Tiia Hietanen vid det nedbrända magasinet här i Helsingfors. Nu har jag gjort i ordning åtta sidor som skulle kunna ingå i en utländsk modetidning.
Den kommentar jag fick från Bruce Smith, känd fashion fotograf baserad i London, när jag var i kontakt med honom var att bilderna är bra men det händer inte så mycket. Nu hade Tiia bara ett ombyte, outfit, med sig så kläderna varierar inte så mycket.
Några bilder kanske du känner igen, andra är nya, och stroyn är ny.
Bilderna kan kanske uppröra så om du är känslig bör du nog inte öppna bilderna.
Hälsningar
Robert Hammar

Spread 4-5
På det högra uppslaget fick jag följande kommentar från Ibarionex Perello:
The unusual pose really works for me, especially as a result of your off-kilter framing. There is a lot of energy in this shot which I really like. I don't dig the cigarette and not because I have anything against smoking. It's just that my eyes go straight there, to the end of her hand rather than to her face. That's fine if you're shooting a cigarette ad, but for a portrait, it's a problem. I think the pack of cigarettes stuff into her pants is telling enough without having to have it in her hands.
I have no problem with the light or the lack of flash here. The lighting and color are beautiful.

Du kanske vill kolla språket i #3…
#4 gör mig nyfiken, är det rörelseoskärpa vid högra axeln (för betraktaren sett)? Vad är det som är där? För hon är ju skarp? Intressant bild.
mvh Martin
Robert, stilla min nyfikenhet.
Varför är inte cigarretterna tända?
//Stefan

#5, i mitt inlägg eller i bilden?
#6, jag tror att det korta skärpdjupet gör det
#7, ingen av oss röker ;), och jag tycker det luktar äckligt med cigarettrök.
Robert
#8 Tror det var texten i bilden som Anne avsåg. Jag själv reagerar också på den och får inte ihop något vettigt budskap… men är förvisso ingen fena på engelska. :D
mvh Martin

#9, för mig är inte budskapet viktigt, utan att jag kan illustrera att jag tänker på att det kan komma in text i bilderna. Det är en del i min övning.
Hälsningar
Robert
Robert, jag menade texten i bilden. Jag förstår inte alls vad du vill säga - och jag *är* rätt bra på engelska. :) Prince "gets you together"? "The joy of having"? Men visst, jag förstår att inte texten är det viktigaste, men nu är det på gränsen till såna där roliga skyltar man ser i japan, och det distraherar mig från resten. (Som jag ju redan kommenterat i en annan tråd.)

#11, roligt att se att jag kan roa någon med mina bilder och texter, det bjuder jag på.
Hälsningar
Robert
Ja, nu var det ju inte riktigt det som var meningen med min kommentar, utan mer att du kanske vill se över språket så att det blir något sånär korrekt engelska, särskilt om det är något du ska lämna in eller på annat sätt använda.
#8 jag håller med om att det inte luktar bra. Eftersom inte cigarretten var tänd fick jag för mig att den som du eventuelllt skulle sälja bilden till krävde detta.
Skulle det inte bli mer effektfulla bilder om "stink-pinnen" är tänd?
//Stefan
Enjoy having a Prince
eller
The joy of having a Prince
kanske det ska vara?

#15, tack, det hjälper.
Jag slarvar nog med alla språk. Här i Finland rullar man ibland med ögonen när jag inte kan finska och emellanåt så tittar de lite nedvärderande på mig även om svenska är andra officiella språket. På amerikanska forum har jag aldrig blivit bemött med hån eller vitsar om andra folkgrupper för att man har skrivit fel på engelska, utan de har varit väldigt vänliga och hjälpsamma.
Vi alla ligger i olika stadier i vår utveckling. Om jag var ny inom fotografering och inte hade en susning om Vitbalans så skulle jag uppskatta hjälp mer än läsa kommentarer i stil med "du kanske borde kolla vitbalansen…".
Hälsningar
Robert

#14, bra idé, jag ska prova med att lägga in lite rök till ciggen.
Robert

#18, nu känns det, för mig, att du fångat Tiia i ögonblicket du passerade henne och lyckades ta ett kort dvs en bättre bild. Inte tillgjort då rök och glöd saknades som i #2.
Bra jobbat Robert.
//Stefan

#16 trevligt om jag kan hjälpa dig för en gång skull, blir nog mest tvärtom annars…
Det där med finnars inställning till språket kan du få mig att reta upp mig på. Jag är uppvuxen i Sverige men mycket nära finska gränsen men kan själv inte särskilt mycket finska (jag är ju svensk), tyvärr kan jag ju tillägga för ett till språk är väl aldrig fel. Men i min stad bodde massor av finnar som knappt kunde svenska eller egentligen inte alls. Det värsta jag visste var dock när dessa finnar var främlingsfientliga. OK, om de bor i Finland och är emot invandring, då är det illa nog men ändå inte helt märkligt, men att bo i Sverige och inte kunna kommunicera på vårt språk och dessutom vara emot invandrare. Hm, rimmar illa… Bara ett exempel, don't get me started…
Vi alla ligger i olika stadier i vår utveckling. Om jag var ny inom fotografering och inte hade en susning om Vitbalans så skulle jag uppskatta hjälp mer än läsa kommentarer i stil med "du kanske borde kolla vitbalansen…".
Robert, oavsett vilken bild jag lagt ut har jag alltid blivit bemött med respekt, fått beröm, goda råd, tips till förbättringa osv. Detta är en styrka på detta forum och det känns som om du är en starkt bidragande orsak till denna goda stämning.
Nu tror jag iofs inte att Anne menade annat än väl med sin kommentar, men du har rätt i det du skriver och du ska självklart bli bemött med samma respekt som jag upplever att du bemöter alla andra här.
Det du skriver är viktigt och tankvärt. Låt detta forum förbli så fantastiskt bra som jag hittills har upplev det.
Hälsningar
Magnus