Tips på kameror!
Jag funderar på att köpa mig en systemkamera, har aldrig använt en tidigare men vill ändå ha någon som jag kan använda en lång tid. Vill alltså inte ha "en förstagångs kamera" utan en som jag kan använda även när jag fått in snitsen på det
Har ni några bra tips på kameror? Själv är jag helt vilsen i den världen.

Jag kör på Canons system och jag kan vart rekommendera det. Har läst bra recentioner om Canon EOS 450D, men den är ganska liten och vill du använda större objektiv kan det bli lite obalanserat. Jag har själv en Canon EOS 40D som jag är jättenöjd med, men den kostar ju också lite mer… Lycka till!

Jag kan tipsa om www.fotosidan.se
De har en hel avdelning i sitt forum för Köptips till osäkra blivande kameraägare.

Det finns en del olika sätt att tänka här. Dels så är de riktigt bra objektiven till Canon och Nikon rätt dyra. Det gör att även om deras kameror är bra så är det dyrt att ta steget upp till de riktigt bra objektiven. Det finns en del bra billiga objektiv till canon såsom 50mm:1.8, men många objektiv är väldigt dyra….
Olympus och Pentax är bra system som är mer ekonomiska. De har i systemet en del kameror med bildstabiliseringen i kameran, vilket gör att du kan få riktigt bra objektiv litet mer ekonomiskt. Deras objektiv av högre kvalitet är inte lika dyra som Canon och Nikon…
Olympus har ett 4/3 system som ger en faktor på 2 istället för 1.6 som APS-C systemet. Det gör att om du är intresserad av att fotografera fåglar på avstånd så får du litet bättre räckvidd med ett 300mm objektiv än om du skulle ha en faktor på 1.6. Olympus kameror är litet sämre på hög ISO än Nikon och Canon…själv fotograferar jag sällan på högre än ISO 400 och det är inte så relevant då om bilderna har mycket brus på ISO 1600…
Pentax K200D och K20D är vädertätade. Pentax har också mycket bra analoga objektiv som du enkelt kan använda med en adapter…samma objektiv kan du iofs använda på Canon om du skaffar adapter…
Du bör tänka på att när du köper en systemkamera är ett system du köper in dig i…så kolla priserna på objektiv…har du råd att köpa objektiven du skulle vilja ha….