Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 2051 ggr
Benke
0

Digital kompaktkamera med vidvinkel?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bifogad interiörbild är tagen med en snik kamera - Kodak DX6340. Jag skulle behöva vidvinkel objektiv för att få lite bättre interiörbilder från båtar. Jag har ingen lust att släpa på en systemkamera (gillar inte prisnivåerna heller).

Finns det någon kompakt digitalkamera som har ett vidvinkel objektiv?

Mvh/Benke

Robert
0

Nu kan jag inte hjälpa dig med din kamera men här är en länk till Raynox som tillverkar adapters till olika fabrikat. Kolla in deras hemsida så kanske du kan få en idé om vilken kamera du kan köpa även om det inte skulle sitta värsta vidvinkeln på den från början.

Benke
0

Jag hittar t.ex. kompakt kameror på nätet som har objektiv som motsvarar 28-130mm. Jag är novis och vet inte vilket tal som är relevant. Har ett 130 mm objektiv bättre "vidvinkel" än 100 mm?

Vad kännetecknar ett bra objektiv för fotografering av interiörbilder? Vilka data är relevanta?

Mvh/Benke

Robert
0

Om jag har tolkat saken rätt så ska man ta en digitals objetivstorlek multiplecerat med 1,6. Brännvidd mellan 28-130 mm på en digikamera motsvarar 45-200 på en filmkamera.

Ju lägre nummer desto bredare vinkel, och i ditt fall så skulle jag rekommendera ett objektiv på mellan 8-28 mm. Nu kan det vara svårt att ha det som original på kameran så det kan vara vettigt att införskaffa en adapter som man skruvar på sin kompaktkamera.

Nu är jag ingen expert i ämnet, men jag hoppas att jag har gett dig de rätta svaren och att du blev lite klokare. I annat fall så hoppas jag att du som läsare kommer in och rättar mig

mvh

Robert

AktieTrader
0

Robert det att multiplicera med 1,6 gäller bara kameror med en viss storlek på sensorn. Just 1,6 är vanligt på systemdigitalkameror. på kompakter skiljer det väldigt mycket. Faktorn på min kamera är 4,8. Jag har 7,9-23,7mm på min kamera och det motsvarar 38-114.

Benke jag har ett alternativ till dig som är gratis, nämligen panoramafortografering. Jag kan skriva lite om det ikväll när jag har mer tid.

Robert
0

aktietrader, tack för upplysningen. Men hur vet jag vilken stlk sensorn har och hur eller var kan jag ta reda på information om min kameras brännvidd översatt till en filmkameras?

Jag ser fram emot ditt inlägg!

Tack på förhand!

Robert

AktieTrader
0

#4 På cyberfoto och scandinavian photo anges ofta både brännvidden och vad det motsvarar i småbildsformatet så är det bara att dividera. Eller om storleken på sensorn anges så får man jämföra diagonalen mot småbild (24x36mm). (tror jag man räknar på)

AktieTrader
0

Benke, se mitt inlägg om panoramafoto. Du kan ta 2 eller fler bilder i båtarna och sätta ihop dom till en bild.

Benke
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#6 Hallelulja! Sjukt bra program.

Mvh/Benke

mans
0

Helt vansinnigt vilket underbart program! Det är ju ren och skär svartkonst vad det kan göra!

johan
0

Coolt! Finns det några bra trixs för att inte allt ska se konkavt och konvext ut?

Mvh // Johan

stry
0

Canon skickar med ett panorama-program som jag fick med till min Ixus 700. Jag väljer panoramaläge och då numreras bilderna så att programmet sedan automatiskt fattar att det rör sig om ett panorama. Rolig funktion!

stry
0

Denna kamera skall ha makroläge vad jag kan förstå av specarna. Snygg och liten är den också :)

Robert
0

Har du inte laddat hem Autostich än så gör det nu.

Hälsningar

Robert