Foto iFokus

Foto

Etikettadobe-photoshop-lightroom-elements
Läst 1041 ggr
berra
0

PS hjälp

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Finns det någon duktig själ, som vet hur man får bort blänket från blixten?

Fotord
0

Om blänket är helt vitt, dvs röd, grön och blå kanaler är maximerade (som det så ofta är med blänk) så finns det inte mycket att göra. Ibland har jag duplicerat bilden till ett eget lager. Öppnat nivåer och dragit ned mellan och ytterreglaget så att bilden nästan blir helt svart. Sedan lägger jag på en lagermask som jag gör helt svart och målar med vitt precis på blänket med en mjuk pensel. Slutligen får du lägga ett nytt tomt lager över alltihopa och måla med en svart pensel för att bli av med själva blänket.

Niklas
0

I RAW tror jag att du kan få bort mycket av blixtljuset genom att minska högdagerkontrasten. Det brukar jag göra för att rädda bilder i kraftigt solljus.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

ulltand
0

Om du inte vill ta en ny bild utan blixt, så kanske du kan använda kloningsverktyget.

berra
0

Ok.tack så mycket för alla svar.Ska försöka ta ett nytt,eller använda RAW som Niklas föreslog.

#1 Tack för ditt svar Fotord,men mina kunskaper i PS är ljusår från dina.Du ligger liksom på en annan nivå.Ska försöka ändå och trixa till det enligt dina anvisningar.

Hälsningar berra

Fotord
0

Ledsen för det berra.

Mina arbetskamrater och fotoklubbskamraterna har indivudellt berättat för mig att jag har två lägen. Antingen pratar jag fort om svåra saker eller så överförklarar jag saker som alla redan kan. Båda lägena är jobbiga men vissa tycker att överförklaringarna är lite nedvärderande och det vill jag undvika eftersom jag inte är en sådan person :-)