Exponering
Jag har precis börjat en kurs i fotografisk bild. Vi använder vanliga systemkameror och framkallar i mörkerrum, inget digitalt alltså.
Nu har jag fått lånat min pappas kamera, och inser att det fanns en hel del inställningar att jobba med och har i nuläget en fråga.
Jag har manuell exponeringsinställning. Så nu är min fråga, om jag ska ta en bild med t.ex. mycket himmel,
vill jag då ställa in normal exponering och sen ställa in bländarn och slutartiden eller vill jag ställa in så jag har något som dem i min manual kallar för rikligare exponering och sen ställa in bländare och skärpa efter den?
Vad blir bäst resultat? något tips.

Arbetar du min svart/vitt eller med färg? S/v har bredare omfång (greater lattidude) än färgfilm och diafilm. Du kan ej heller få med allt i bild om det är stora kontraster. Säg att du har en klarblå himmel med starkt solljus och du även har tänkt få med en kanin som sitter inne i en buske, då får du välja viket av himmeln eller kanin som ska vara med. Vill du att himmeln ska bli rätt exponerad så mäter du för himmeln, men troligast vill du ha kaninen rätt exponerad - och du håller ned kameran och mäter efter de mörka partierna i bild.
.
Hälsningar
.
Robert
Hur vet jag att jag exponerar rätt? Hur funkar det med exponering?
Har kommit underfund med att min lärare är en aning inkompetent när det väl kommer till saken.

Rätt exponerad bild ser du först när bilden är framkallad. En exponering hänger ihop med bländare och slutartid, och är helt och hållet beroende av hur starkt ljuset är. Du måste ha någonting som mäter ljuset, normalt sitter den inbyggd i kameran. Eller så använder du en ljusmätare - exponeringsmätare som mäter ljuset och talar om vilken slutartid och bländare du ska använda beroende på vilket ISO-tal du använder på din film.
'
Hälsningar
'
Robert
Japp, det med ISO, bländare och slutartid kan jag.
Men jag har även något som de kallar manuell exponeringsinställning. vilket är en linje, i mitten normal sen är det två steg upp och två steg ner. går jag över eller under de två stegen. så är det antingen under eller överexponering.
Men när ska jag använda mig av den remsan och när ska jag bara låta den vara på normal.
remsan är alltså linjen :P

Du får en rätt exponerad bild om du har visaren/markören i mitten eller vid noll. I min kurs så ta- lar vi om bracketing, använd det till att över- underexponera dina bilder ett eller två steg, och då använder du samma skala till det.
-
Du har bättre kontroll över din kamera om du arbetar manuellt.
-
Hälsningar
-
Robert
Nu har vi precis kommit in på det jag talar om. När ska jag under/över-exponera en bild och när ska jag ha den på normal.

Det ända sättet jag kan se varför man under- eller överexponerar en bild är om man är osäker på om man har mätt ljuset rätt. Du får en felaktig avläsning av ljuset om du har ett snölandskap, du ska du underexponera bilden. Fotar du en svarthyad person och har mätt ljuset efter personens hy så ska du överexponera bilden.
.
Använder du ett 18%-igt gråkort löser du det mesta. Mäter du efter gråkortet så ska du få rätt exponerad bild.
.
Trevligt med dina frågor, nu har jag möjlighet att se om jag har lärt mig något.
.
Robert
Ahh!
Tack så himla mycket, tack detsamma! Har fått jättebra svar, många frågetecken rätades ut. Blev lite sugen på att gå ut och testa nya kameran nu, tyvärr har man ju annat skolarbete att sätta sig ner med nu.

Beträffande gråkortet, - är objektet i skugga och du mäter i solljus så blir det självklart fel. Du måste mäta på rätt ställe, men om du fotar en björk som står 500 meter längre bort så har du samma ljus där du står som hos björken.
.
Robert
.
PS. Kul att du hittade hit, tala om för dina fotokompisar var vi finns så blir det än trevligare här.
Bra tips, min pappa säger hej.
Benke, ni har tydligen träffats för ca en vecka sen på ngn mässa.
Han vet vem du är iallafall. :)

Hälsa pappa!
Det gungade fint på mässan.
Robert