Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 404 ggr
Niicooleee
0

Grå bilder

Har precis börjat en kurs i fotografisk bild i skolan, vi fotar med gamla hederliga systemkameror och framkallar i mörkerrum, inget digitalt här inte.
Mitt problem är att i stort sett alla mina bilder blev grådisiga, kontrasterna var riktigt usla.

Någon som har något tips på hur jag ska förbättra det?

AktieTrader
0

Blir negativet gråtrist eller den kopierade bilden? Om det är bilden så bör du använda hårdare papper.

Niicooleee
0

Negativen är bra, vad menas med hårdare papper?

AktieTrader
0

Nu var det väääldigt längesedan jag kopierade sv/v. Hårdare papper ger högre kontrast i bilderna. Men nu används väl bar multigradepapper där man använder olika filter istället.

Du kan säkert få bättre svar av någon här som kanske fortfarande håller på med sv/v.

Niicooleee
0

Jo vi sysslar med filter. Men jag såg det som en räddning av en misslyckad bild. Det finns alltså ingen teknik för att ta mer kontrastrika bilder?

Robert
0

Nu har jag valt att hoppa över de bitar som handlar om mörkrummet i min fotokurs, men jag har läst din fråga och kikat igenom det kursmaterial jag har. Här nedan är en text till en bild som kanske passar in på ditt problem.

"The overall darkness of Print C is the result of overexposing the print during enlarging - that is, this print was exposed to the light from the enlarger for too much time. Result: Details are lost in the blackened shadow areas. Highlights are a muddy gray. If your print is overexposed, use a shorter exposure time."

Intressant och läsa att ni ändå arbetar i mörkrum. Om man har för avsikt att arbeta i ett fotolabb eller ha ett eget mörkrum så är det säkert vettigt med studierna.

Hälsningar

Robert

Niicooleee
0

Hehe, har diskuterat rätt mycket om varför skolan inte satsar på ny teknik, antar att det handlar om pengar.

Tack för svaret, fast blir ändå förvirrad för även om jag hade den i kortare exponering så blev den ljusare men fortfarande grå.
F

Robert
0

Okej,

.

Här kanske är ett svar på dina frågor, se nedan. Du nämnde om ekonomin så kolla datumen på förpackningen.

.

"Muddiness. You can see that the whites on this cow are not white; they´re gray. Most probable cause? Fogging. This result from stray light hitting the paper before it is fixed. Check your darkroom to make sure it´s tight. Check your paper safe to see that it´s light tight too. Second possibility: Outdated printing paper. Third possibility: You left the print in the developer much too long. Fourth possibility: If the print turns yellowish or brownish during development, the developer is probably too warm or exhausted."

.

Hälsningar

.

Robert

Niicooleee
0

Ah tack så mycket.

Fanns en del att tänka på där, tyvärr står det inget datum på min fotopapperkartong, men de flesta i min grupp har köpt på samma ställe och deras bilder blev bättre.

Det löser sig nog, eller så får jag köpa en bunt filter att lida med.

Niicooleee
0

Ahh, nu slog det mig. att vi har ett par lysrör, visst med rätt ljus, men som ligger på en bänk precis snett bakom där jag exponerade mina bilder.

I ena mitt hörn på bilderna är de även mycket ljusare, samma på en väns bilder. hans andra hörn är också mycket ljusare och rören var i mitten av oss. svårt att förklara men det kan ju mycket möjligt vara förklaringen till det gråa. :)

Robert
0

Se där, har vi lösningen.

.

Robert