Foto iFokus

Foto

Etikettmänniskor-ej-kritik
Läst 1082 ggr
Linnah
0

Första studiofotograferingen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har idag ägnat några timmar i skolans studio. Läser Foto A på komvux och har studiofotografering som en del av utbildningen. Det här är mitt första försök i en studio.

Linnah
0

Min modell fick klä av sig kläderna. Så här kommer några nakna bilder.

Linnah
0

Naket 2.

Linnah
0

Naket 3.

Linnah
0

Naket 4.

Linnah
0

Naket 5.

Linnah
0

Naket 6.

Linnah
0

Naket 7.

Linnah
0

Sista bilden.

Ge gärna tips och kommentarer, behöver få andras ögon och åsikter för att ta mig vidare…

Robert
0

#0, helt okej, du skulle kunna ha lite lägre styrka på utfyllnadsljuset för att öka skuggorna i bilden.

#1, 2 - andra känns bättre, men märket efter klockan är distraherande. Tänk på att nakenmodeller inte bör ha några tajt sittande kläder eller smycken minst ½-timme innan fotograferingen.

#6, snyggt, jag tycker du kunde ha ökat kontrasten i dina bilder mer, dvs skillnaden mellan ljust och mörkt.

#7, hon ser rätt killig ut i sin posering, en ordentlig svankning skulle ha gjort underverk, upp med bröstet och ut med rumpan.

Nu har du olika poseringar på din modell, det ser inte ut som om du har flyttat runt ljuset något. Inför din nästa session så skulle jag kika på vad andra har gjort, prova att kopiera bilderna med posering och ljus.

Igår var jag på biblioteket och lånade 4 böcker, en om Italienska renässansen, Edelfeldt och de två andra om gamla bilder från förra sekelskiftet. Ur dessa böcker ska jag hämta idéer inför min nästa boudoirfotografering med min modell Malla.

Hälsningar

Robert

Martin
0

Gillar bilderna överlag, även om jag uppfattar en del som rätt lika. Gillar mest de kontrastrika bilderna, dunkelt är rätt trevligt… man får använda fler sinnen än bara ögonen.

mvh Martin

Linnah
0

Tack för kommentarerna!

#9 Jo, klockmärket är rätt störande, vi har också irriterat oss på det. Nakenfotografering var dock långt ifrån planerat, och jag har inte orkat ta bort det i photoshop ännu.

Det här med hur ljuset skall ligga är ju just det jag behöver öva på. Det är inte det lättaste. Ur kursens synvinkel behöver jag bara visa att jag klarar "enklare ljussättning", dvs i princip 1 eller 2 blixtar, men min ambition är naturligtvis att bli mycket bättre än så. Har bokat in en plåtning igen nästa vecka, och ska försöka göra några till med andra kompisar för att få andra modeller också.

Vad gäller bilden i #7 så tror jag att den posen speglar ganska mycket hur modellen är i det här fallet. Är inte så säker på att hon uppskattat svank och ut med brösten… ;)

Tycker att det är lite svårt att hitta olika bra uppställningar på ljuset. Har massvis med bilder som vi rensat ut som jag gjorde med andra uppställningar, men det var inga jag direkt blev nöjd med. Men jag ska prova igen nästa gång.

Robert
0

#11, om du har problem att flytta ljuset så kan du låta modellen stå kvar och du rör dig runt modellen. På så sätt ser du hur ljuset faller över personen.

En snygg pose är oftast inte de som är naturliga.

Master of Photography är en bra källa.

Hälsningar

Robert Hammar

Anne
0

Jättefint totalt sett! Rent generellt hade jag velat ha mer ljus på ansiktet.