Vattendroppar
Testade att fotografera vattendroppar, detta då jag tycker det ser så läckert ut på bild, men det är när andra fotat verkar det som för jag tog hur många foton som helst och inte blev det så himla bra som jag ville, men några av fotona tycker jag är ok så jag lägger ut dem här för kritik.
Kom gärna med kommentarer på vad jag kan göra för att korten ska bli bättre (tips på hur man gör för att fixa skarpa bilder önskas också)
//Anders

Gryyymt snyggt! :D Hur sjutton göööör du? :O
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

# 4 tack, men jag är inte helt nöjd då jag upplever att fotona inte är hundra skarpa, men hur jag gjort , jag har en kanna med vatten häller i en balja med mera vatten och fotar som bara den och hoppas att få en bild som blir bra :)
De bilder som verkar ok behåller jag resten kastar jag, sedan in med de skapliga bilderna i Potoshop och redigera lite :)
//Anders
Åhh, vilka snygga! :'D
Bild nr 3 helt kanon ! du har verkligen fångat droppen i rätt ögonblick !
Vad har du för kamera?? :)

#7 Tack
#8 Jag har en nikon D80 med ett Nikkor 18-55mm
Ojj, jag får aldrig till sådana bilder!
Dom var grymt snygga, allihopa! :'D

#10 hmm detta var faktiskt första gången som jag provade att fota vattendroppar (jag har iof testat i en grotta att fota en vatten källa där det droppade men då var jag mest ute efter att fånga vattenkällan :)
Så det är bara att öva så kan det ju kanske bli några riktigt bra bilder :)
Har varit och fotat lite idag också och fick till dessa bilder

Du kan testa att lägga på lite blur, så kornigheten försvinner..

#15 Tack för tipset får testa det i morgon ( hmm idag 
men jag fattar inte att om du häller i med en vattenkanna då kommer det ju tusen droppar på samma gång!
Dom blev jättebra!
Kramar / Julia (=

#17 jo det är sant men man får inte hälla så fort :)
tack !

gillade de blå bilderna..de var skitsnygga..första bilden ser mest ut som ett ollon.. fast min fantasi är ju som den är :)
Vilket läge använde du?
Kramar / Julia (=
Vilket läge använde du och hur högt höll du kannan från baljan??
Kramar / Julia (=
Snyggt!
Om jag får vara lite egoist så lägger jag in en av mina vattenbilder :)

Jag ÄLSKAR vattenbilder! Och det betyder att jag älskar dina bilder, AndersV. ;) Jag har hittills med min första system bara fotat vattendroppar en gång… Resultatet blev inte det bästa.. Men jag ska prova att fota ute i solljuset någon dag! :)

#23 Ett glas i diskhon, vattenkranen ovanför och sedan bara på och av med kranen samtidigt som man fotar. Med lite tur (eller tid) fångar man strålen i rätt ögonblick. Svårare än så är det inte :)

#19 hmm jag kan också se vad du menar med bild 1 :)
#21 Jag körde faktiskt i macro läge med ett Nikkor 18-55mm :) kraftigt ljus under ifrån (detta då jag gjorde detta i mitt 700l akvarie :)
#22 ^^ snyggt
#24 Tack kul att du gillar dem :)
#25 Aj aj aj riktigt snyggt, gillar verkligen den blåa tonen och siken skärpa du fixat till

#27 Tack så mycket. Den är fotad i en blå balja med en blixt som satt strax ovanför kanten så att den dels belyser baljan för att få den blå tonen nertill och samtidigt belysa droppen. Nikkor 50 mm 1.8 ÄR skarpt! 

#28 får testa på en röd balja som jag har :) men jag har ingen blixt :)) förutom den inbyggda. Jo men visst är Nikkor bra :),
När jag får råd ska jag fixa ett bra macro :)

#29: Till denna bild använde jag en Nikon SB-800 blixt. När jag provade med mina studioblixtar så blev inte resultatet så bra, sync-tiden blev för lång. Det fasta 50 mm objektivet är nog den bästa investeringen jag gjort. Kostar 1 200 kr och är riktigt bra för dom pengarna!

#30 Ja jag kan bara hålla med 
Jag ska fota fler droppar idag och hoppas på fler resultat
Kramar / Julia (=
Jag har försökt allt jag kan men droparna är för snabba eller för långsamma eller så kommer det inga droppar det går helt enkelt inte men har någon några bra tips som gör att man får dropparna att fastna på fotot
Kramar / Julia (=

Jag använder som sagt en spruta, alltså en sån man har på lasarettet, den är alldeles perfekt tycker jag, då kan man trycka till lite och sen nå´n millisekund senare så är det bara att trycka av. Manuell fokus så att kameran inte ska behöva fokusera innan den tar bilden. Sen handlar det bara om tajming!!
Jag har flera hundra bilder utan droppar på! Men då och då så dyker det upp en bra!
Hur ser sprutan ut egentligen jag har ingen aning men min pappa kanske har det men jag vet inte om vi har det här.
Kramar / Julia (=

#35 Prova en läskeburk slå ett litet hål i botten på den fyll med vatten och låt det droppa (tänkte testa det själv snart :)
#36 Smart det ska jag göra annars om jag inte har någon burk får jag väl ta ngt annat
Du får visa dina bilder sen.
Det ska jag men jag är bara nybörjare så :P
Jag började för 3 dagar sedan.
Kramar / Julia (=

#37 ser fram emot att se dina bilder, och faktum är att jag är ny på att fota vattendroppar :) så fixar jag det så kan du det också (jag tog nog ca 250 bilder för att få de bilderna jag lagt ut ovan :)
Lycka till
//Anders
Tack så mkt jag ska göra mitt bästa men tyvärr så har jag inget solljus hemma men finns det något annat man kan använda typ som en lampa osv.
Kramar / Julia (=

#40 tycker det ser bra ut :) men det är bara att klicka på :))
Tack för att jag fick inspiration att fota dropp-hopp! 
Men oj vad det drog batterier. 
Jag lät en kran droppa så jag slapp att hälla och fota samtidigt.

#43 OMG, aj löööööv it! Hade du nån speciell inställning? Det där måste jag försöka!!
#43 Tack så mkt!
Jag hade bara inställt på marco, ingen mer inställning :)

#43 Gillar verkligen din bild, den är så klar, ser nästan ut som glas :) Va använder du dig av för ljuskälla?
coola bilder =)
jag har alltid velat fota vattendroppar men har ingen kamera så jag satte på kranen i ett glas och fotatde lite med min mobil.
kan ju lägga upp 1 bild här om de e någon som är intresserad
int emkt man kan göra med en mobilkamera.. men men
www.lottaoleia.hundbenet.se Amstaffpower

#48 Den blev ju riktigt bra! :D

#49 Taack (a) En av mina favoriter. ;)

Klart skitsnygg bild !
Men jag tycker det är lite synd att du satt signatur, och adress mit i bilden !
Adressen, och signaturen är I SIG inte störande. Men jag skulle satt den högre upp, till vänster. Även om det "bara" är en grön bakgrund, fyller ju bakgrunden, och formatet en funktion - eller hur ?
Texten snor lixom space, från vattnet, och bilden som helhet……… Om utrymmet blev större, skule bilden bli ÄNNU bättre !

#51 Tack för kritiken! Jaa, jag vet inte varför jag valde bilden med loggan på sig, kunde ju lagt ut orginalet istället. xD
Fantastiskt fina bilder! dock tycker jag inte om att de ser tillgjorda ut, gör att man inte riktigt "litar" på de.
Gud vilka fina vatten bilder ni får! Nu har jag fått lite insperation, så jag måste gå och fota lite 

fina :d men dock, som du sa, inte hundra procent skärpa.. men det är jätte svårt med vattenbilder enligt mig..!