Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 616 ggr
warcloudd
0

Hej.

Vilken kamera är bäst och såklart billigast om man bortser från canon eos 400d och nikon 40d.

[Fibbe]
0

pentax k200d

jag har 100:an och är hel nöjd med den

warcloudd
0

Är den bättre en canon eos 400d?
Hade en sådan, men det är hel paj nu och kommer nog inte gå att laga:(

Hallonet
0

Jag har en Nikon D60 som jag tycker är en bra första kamera (har inte haft någon innan men jag lär mig mycket hela tiden) Bruksanvisnignen är jätte bra och förklarande :P Köpte den i somras på rea för 5.999 som jag tycker att den helt är värd!

warcloudd
0

Jag funderar på canon eos 450 D. Men beror ju på. Finns det ingen stans där man kan fråga en expert?

[Fibbe]
0

#4 Hur gick den sönder? Ingen av dom billigare kamerorna tål mycket. Går du upp lite i pris kan du få kameror som tål väder osv…

Grimjaur
0

#4 Ingen expert lär kunna säga vilken kamera som är bäst för just dig, slutresultatet lär bli hyfsat lika vilken du än tar av instegskamerorna.

Kameror för under 5000:- (utan objektiv):

Canon 450D = 4890:-

Canon 1000D = 3799:-

Nikon D40 = 3495:-

Nikon D40X = 4495:-

Nikon D60 = 4093:-

Sony A200 = 3490:-

Sony A300 = 4527:-

Pentax K200D = 4683:-

Olympus E-420 = 3770:-

Olympus E-500 = 3750:-

Olympus E510 = 3999:-

Möjligt att jag har missat någon… Listorna och priserna på d40/d40x kändes ganska inaktuella så jag vet inte om de fortfarande går att få tag på?

warcloudd
0

Fibbe: tappade den i marken, från ganska hög höjd.

Grimjaur: Kan 450D:n vara något?

Grimjaur
0

#7 Ja, alla de nämnda kan vara något.

Vissa har högre Upplösning, vissa är bättre på att hantera brus, vissa är små, vissa har bildstabilisering i kameran, de har alla olika uppbyggnad med knappar, menyer etc etc.

Om du har möjlighet så testa dem i butik, annars så läs recensioner och försök komma fram till vilken som verkar bäst för dig, t.ex. på:

www.smartson.se

www.dpreview.com

[mingdie]
0

Är objektivet fortfarande ok på din gamla kamera? Vad för slags foton tar du? Jobbar du mycket med olika inställningar eller kör du mest med kameran på autoläget?

Om du har kvar objektivet och du inte kör för mycket avancerat så förslår jag Canon 1000D.

warcloudd
0

mingdie: Nej, objektivet är också sönder:/
jag tar väl alla slags möjliga foton, nu iofs gillar jag att jobba med HDR-bilder. Och jag kör helt manuelt då, så Canon 1000D är inget jag skulle kunna tänka mig. Tyckte min Canon EOS 400D var allför enkel.

[Fibbe]
0

#10 kör du manuellt kan du få tag på billiga och bra analoga objektiv till pentaxen…

tezzie
0

#7 Drulleförsäkring?

*** Kärleken övervinner allt ***

warcloudd
0

Tezzie: Dom trodde inte att den skulle gå och laga ändå liksom:/
Men kommer att få en Canon 450D som present/julklapp.
Sedan blir det väl dyrare kameror då jag har jobb.