Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 822 ggr
pralin
0

Tips på systemkamera?

Nu har jag bestämt mig, en digital systemkamera ska det bli.

Jag behöver er hjälp!

Har inga tidigare "erfarenheter" av val av systemkameror.

Hur verkar denna?

pralin
0

tips*

Fotord
0

Nikon såväl som Canon gör bra kameror. Punkt.
Har du väl zoomat in dig på en systemkamera och skall ha en bra ingångsvariant så är D50 ett bra val. D70/D70s har lite fler rattar och reglage men det kan man klara sig utan. Glöm inte gå in och känna och klämma på kamerorna innan du köper. Ergonomin är också viktig. Vissa (jag bland annat) tycker Nikons kameror är mycket skönare att hålla i. Andra tycker Canons känns bättre.

Begagnatmarknaden för objektiv ser också bra ut på Nikonmarknaden med en hel del i omlopp.

[mingdie]
0

Jag skulle också kolla in Pentax K100D. Där har du också en bra ingångs kamera. Du får mycket för pengarna. Håller med Fotord att gå och känna på dom olika kamerorna. Sätt sedan upp en lista vad som är viktigt för dig. För mig var det en bra view finder och stor lcd display (ögonen börjar bli trötta), punkt fokusering samt tillgång till billiga och bra begagnade objektiv.

Eddie

Robert
0

Nikon D50 har fått bra kriitk i olika tidningar. Kitobjektivet ska inte vara någon höjdare men bättre än ingenting.

Hälsningar

Robert

SLAfoto
0

pralin, se följande länk för olika kameratester, bland annat Nikon D50 vs Canon 350D

Finns även en del gratisartiklar från tidningen DigitalFoto, bland annat

• Benästra vitbalansen
  • Blixtfotografering
  • samt olika tester 

//Stefan

atilla
0

Jag har en Nikon D50. Bra, liten kamera. För stora nävar kan den vara lite för liten. Batteri och batteritid är suveränt.

De har också en webbsuopport som jag utnyttjat flera gånger. Helt suverän.

Jag tycker mycket om denna kameran, men som Robert säjer… Kitobjektivet inte bra nog.

/Magnus

Fotord
0

Lyckas du få fingrarna på ett 18-70 (kiten till D70) så blir du nog nöjd. Har den inte själv men den lär ha fått bra kritik.

pralin
0

tacktack :)

knorre
0

Ja köpte Olympus E-500 med kitobjektiv(14-45 & 40-150)

Har varit skit nöjd med den, inte haft nårra problem och lätta menyer.

Runsviks
0

Jag fick glädjen att testa en E-500 i tyskland i sommmar. Jag gillade den skarpt… så nu vill jag nog byta upp mig, har en C-5050 idag. Vore bra om du #9 kunde lägga ut något foto från din e-500.

knorre
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

på begäran så kommer här en bild från min E-500

gurin
0

Håller med knorre. Titta på Olympus E-500. Välj "tvåkitobjektivalternativet" och du får två kitobjektiv som är betydligt bättre än alla canon och nikon kitobjektiv. Tillsammans täcker de 28-300 (i gamla filmtermer).

Har själv fotat en del med denna kamera och som alla kameror har den för- och nackdelar. Men denna ger mest kamera+objektiv för pengarna.

Fotar själv med en E-330 och har de två kitobjektiven plus 35mm macro.

Men som de andra sagt. D50 är en utmärkt kamera om du köper till ett eller två andra objektiv.

mvh/gurin

pralin
0

tack så jättemycket för all hjälp :)

knorre
0

Gurin: om ja skulle köpa ett macro objektiv till min E-500 vilket ska man titta på då? har du nått Tips?