Foto iFokus

Foto

Etikettmänniskor-ej-kritik
Läst 724 ggr
Soffie
0

Barnbilder

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har ni några bra tips på hur man bäst får härliga bilder på sina barn?

Soffie
0

en bild till

Soffie
0

en te. hur fixar jag suddigheten?

Norrskenet
0

Försök att vara en bit ifrån och zooma in istället, i annat fall blir bilderna lite förvrängda och näsan oproportioneligt stor som i bild #1

Försök att få en neutral bakgrund utan oroliga element som i bild #0

Niklas
0

Suddighet brukar bero på skak i kameran, dålig fokusering eller rörliga mål med för lång slutartid.

Var noga med att sätta skärpan rätt och se till att hålla kameran still. Jag vet inte vad du har för kamera men på många kameror finns det ett färdigt program för actionbilder. Använd det så blir slutartiderna kortare och rörliga barn ett mindre problem.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Fotord
0

Jag tycker porträtten i första och andra bilden är jättefina och kombinerar bra tillsammans med översiktsbilden i det sista alstret. Oskärpan kunde vara felställd fokus men eftersom avståndet till de skarpare buskarna är så kort i förhållande till avståndet till kameran så tror jag att det är rörelseoskärpa. Det är inte fel med det heller. Det ger fart och liv åt en bild.

Bifogad bild är suddig men man kan nästan uppleva farten i den. Det är rörelse vilket gör den mycket mera intressant

Fotord
0

…än den här som är platt och tråkig.

Soffie
0

Åhh tusen tack för tipsen suger åt mig och testar…

Tom
0

Ett annat tips är att fota lite för många bilder så är det större chans att någon blir bra. Barn är så svåra att manipulera/arrangera.

Tom

kristinah
0

Man ska nog inte arrangera så mycket utan ta många bilder i stället som Tom sa. Oftast sitter ju inte barn stilla så länge. Bifogar mitt barnban Zedrica 7 månader.

Fotord
0

Tänkte dela med mig av några tips gällande barnfotografering.

1. Fotografera i barnets höjd (som Soffie har gjort). Det förhöjer nästan alltid barnbilder. Ligger barnet och leker på mage med klossar exempelvis så kan det bli spännande att ta ett kort från markhöjd.

2. Smygfotografera gärna med teleobjektiv. När barnen leker själva blir de ofta väldigt lugna. Speciellt om de får sitta i en sandlåda. Min yngste blir väldigt koncentrerad och lugn precis innan man måste byta blöja om ni förstår vad jag menar.

3. Skall man ta "titta-in-i-kameran-och-le"-bilder på mindre barn på exempelvis en fest eller liknande så kan man med fördel ställa fokus i förhand och titta i sökaren så man håller någorlunda rätt med lite luft runt barnet och sedan titta fram bakom kameran. Titt-ut-leken bakom kameran brukar locka fram ett litet leende. Man får ibland en blick som inte är riktad rakt in i kameran men det kan man kanske leva med.

4. Som variant på ovanstående kan man ta hjälp av en vidvinkel. Låt någon annan leka med barnet och ställ dig snett bakom "lekpersonen". Fokusera på barnet men ta med delar av personen som lockar fram ett skratt i förgrunden. Det brukar kunna ge både djup och leende barn. En liten varning om man är inomhus och använder sig av en kompaktkamera är att man kan råka slå blixten i personen i förgrunden, lysa upp honom/henne fullständigt och så har man en kungligt dålig bild istället.

5. Har man möjlighet få kort skärpedjup med kamera/objektiv så kan det vara skoj att variera sig. Tag exempelvis punkt ett i den här listan med barnet som leker med klossarna. Låt barnet ställa upp ett par klossar i höjd. Ligg på magen och fotografera klossar OCH barn där barnet är i bakgrunden och klossarna i förgrunden. Variera fokus mellan barn och klossar. Här får alla systemkameraägare nytta av den lilla skärpedjupskontrollknappen som brukar sitta bredvid objektivet. Tryck in den och se till att du ser tillräckligt av barnets anlete. Har man exempelvis ett f1.8 så finns det risk att man helt släcker ut bakgrunden och får en färgglad sörja istället för barn. Blända då hellre ned och få lagom mycket barn med i bilden eller kryp bakåt några dm om ljuset är dåligt.

6. Rakt uppifrån kan man också ta bilder. Håll kameran på raka armar med vidvinkeln monterad och ta bilder på barnens lek. Ofta får man med en hel del av leksakerna också. När du känner dig färdigfotograferad i den vinkeln så ber du barnet titta upp och så trycker du av ett par exponeringar till. Kolla vilken som blir roligast :-)

7. nu orkar jag inte skriva mer punkter och inte heller korrekturläsa . Ni får leva med stavfelen…

Norrskenet
0

Jag försöker att knäppa barn utomhus så slipper man blixteländet!!

Fotord
0

Extern blixt ger godtagbart resultat.

(Ni behöver inte kommentera bakgrunden, gyllene snitt, inklippta föräldrar, vitbalans eller annat)

Robert
0

Bild på min Luminia.

Hälsningar

Robert

Bima
0

Tyvärr blev bilden inte klockren, så den är för ljus och utfrätt, men jag tycker den är så härlig ändå.
Det är mina två yngre bröder (tvillingar) som är i full fart med att jäklas/busa med varandra. ;)

Norrskenet
0

Ja, en extern blixt gör att resultatet blir bra, men jag har slutat att släpa med mig en sådan, det var annat på den analoga tiden!!!Flört

netagirl
0

En bild av mitt barnbarn när vi var på cirkus.Det viktigaste  för henne var att clownen kom med på bild! Räcka ut tungan

Anne
0

Här är en bild av min brorson Alvin på hans ettårsdag.