Sony / Minolta
Hej!
Jag tänkte att ta upp min gamla hobby med fotografering och därför köpa en ny systemkamera. Eftersom jag har en gammal Minolta 7000 så tänkte jag utnyttja mina gamla objektiv och därför föll valet på en Sony alpha 200.
Sonyn har ju fått mycket bra kritik som en instegskamera och kamerahuset kan man ju få för 3500:-
Min fråga till er är tänker jag fel när jag låter två gamla objektiv styra mitt val av kamera?
Jag kommer väl att någon gång i månaden ta en tur och fota lite, så behovet är inte större än så nu i början.
Hur är det medföljande objektivet till denna kamera, zoom 18-70? Ska jag lägga på en tusing och få med detta när jag själv har ett gammalt 35-70?
Mvh
Vad är det mer för objektiv som du har?
Nu vet jag inte om det är f3.5-4.5 eller f4 du har på ditt 35-70 men jag ser ingen kvalitétsfördel när det gäller 18-70, enda anledningen att välja 18-70 är ju om du kommer vilja ha mer vidvinkel än vad ditt nuvarande objektiv erbjuder.
Vill du ha bra kvalité och billigt så är ju standardrekommendationen Minolta 50mm f1.7 för ca 1000:- på begagnatmarknaden.

Tkr du ska satsa på en a200, har senaste numret av Digitalfoto och där fick den bättre när det gällde färgerna än min a700 :)
Du tänker rätt. Som du upptäckt är objektiven investeringar för framtiden. Husen kommer och går. Ligger Sony idag lite efter Nikon så är nästa kommande Sonyhus ikapp dagens Nikon osv.
Sony lär inte försvinna från marknades så fler linser med minoltafattning lär vara en bra investering.
mvh/gurin
Nu blev det en Sony alpha 200.
Tydligen så blir det lite annorlunda brännvidd med de gamla objektiven ( x 1,6 ) sa snubben i affären.
Jag tycker dock att jag fick ett kanonpris 3999:- för kamera + 18-70 objektiv. Köpte dessutom väska + extra batteripack för 499:- (rabatt här 700:-) 
Hoppas nu att jag blir nöjd med kameran och att mina gamla zoomar ska fungera tillfredsställande….
Jag kommer att lägga in lite bilder så småningom.
Mvh O.
Nja, 1,5x kör sony med. Det är väl canon eller liknande som kör med 1.6x? Vill du ha 1,0x så är det a900 som gäller men den kostar lite mer. :)
Jo, det låter som att du fick ett bra pris.
Lycka till med fotograferandet…
Lycka till med fotograferandet och rapportera gärna vad du tycker om att använda de gamla objektiven i den digitala eran.
mvh/gurin