Nybörjare
Jag vet att det finns en del trådar före angående vilken kamera man ska köpa men tycker inte att jag får tillräckligt på fötterna av dessa så därför startar jag denna.
Jag ska alltså köpa min första systemkamera och har blivit rekommenderad att köpa Sony A300. Var och kände på den i affären och tyckte att denna var ok.
Är också intresserad av en Nikon D60. Blir lite kluven till vad jag ska köpa.
Vad jag förstår har Sonyn antiskak i kamerahuset vilket inte Nikon har. Det gör väl att objektiven blir dyrare men däremot kan man köpa Sigma och Tamron till Nikon.
Vad jag fotograferar mest är mina barn och framförallt när de spelar fotboll. Jag behöver alltså kunna zooma och vill inte byta objektiv i tid och otid. Vill kunna använda samma objektiv så mycket som möjligt.
Vad förslår ni för kamera och varför och likadant vad föreslår ni för objektiv och varför?
Objektiven kostar likvärdigt oavsett om det är nikon eller sony, sony är t.o.m. dyrare på vissa i dagsläget. Stora skillnaden är att du får antiskak på ALLA objektiv på sonyn, vilket du inte får på nikon.
Många av tamrons och sigmas modeller finns till sony också.
Bägge kamerorna tar bra kort och klarar dina behov så det är lite mer smaksak vilken som passar dig bäst.
Jag personligen hade köpt en Sony (för den inbyggda antiskaken samt att jag gillar ergonomin mer) och ett 70-200 f2.8 (lagom brännvidd och tillräckligt ljusstark) för att föreviga fotbollsspelandet.