EOS 450D & EOS 40D
Ja, Som rubriken låter, jag ska köpa en av dessa, eller kanske nån helt annan? Men dessa två är jag iaf intresserad utav. Jag vill fota mycket natur/hästbilder. Jag fotar mycket inom travet, vilken hade ni valt? Eller kanske en helt annan kamera?
Glömde skriva, (dessa två är då Canon!)
40d Tål ju lite mer stryk och är väder tätad.
Hadde 350d inann och den tjänns Plastig som fan mot 40d. antar att 450d också känns plastig
Har en 40d skjälv
#2 Så du hade valt en 40D ?
Någon mer som har något att säga?

Bildkvaliten är densamma, 450d har 2 mp mer dock ( om man nu behöver mer än 10 ). 40d känns bätre i handen ( i alla fall om man vart van vid tidigare modeller som 350d och så ).
Okej, Men vilken är bäst om man kollar rent att jag ska fota mycket rörelse (hästar) ?
Vädertätningen på 40D är ett skämt.

# 5 Att fota saker i rörelse går lika bra på bägge kamerorna, går bra på en billig kompakt oxå. Att frysa rörelser göt man genom att ha en kort slutartid, och den kan man ställa un själv på bägge.
Däremot om du vill komma närmare behöver du et teleobjektiv.
Om det är mörkt där du fotar behöver du ett objektiv som släpper igenom mycket ljus. Detta för att du ska kunna använda korta slutartider.
Men vilken hade ni valt? För jag behöver veta ungefär i pengar ..
Jag har en canon 450 d och är jätte nöjd. Titta in på mitt fotoalbum. Där finns bilder tagna av den kameran.

Det är litet för mycket fokus på kamerorna. För att få riktigt bra bilder så krävs det bra objektiv. Bra objektiv är dyra helst när det gäller Canon och Nikon….
Jag funderar helt klart att gå över till Pentax eller Olympus. Det är nog klokt att avvakta Photokina som är nu i slutet av September. Då kommer det att presenteras en del nyheter.
Canon EOS 50D har fortfarande bara en liten vädertätning. Om man nu ska satsa på Canon så är nog 50D en klokare investering än 40D…men det beror nog på litet det ekonomiska…

Jag har en 350D och min nya 40D och är super nöjd med båda, men skulle jag byta så tror jag att det skulle blin en av Sonys nyare som fått väldigt bra kritik.
Håller helt med bildochfoto. Det är objektiven som är kruxet. De sätter gränsen för vad du kan få för bildkvalitet egentligen mer än huset. Husen kommer och går medan du har kvar objektiven, kanske en hel livstid (om de håller). Det är i objektiven den verkliga investeringen sker.
mvh/gurin som fotar Olympus, mest för objektivens skull.
mvh/gurin