Fotorunda i Helsingfors
På busshållplatsen träffade jag idag ett väldigt trevligt par från Boston, och vi gjorde sällskap in till staden Helsingfors. Paret skulle på en vända i staden och jag tänkte fotografera rätt nära järnvägsstationen.
I våras brände några ungdomar ned ett gammalt magasin som ligger intill Helsingfors centralstation, och där var jag i 3 timmar och fotograferade.
Här i bild är en tjej som jag hittade i en hög med tegelstenar.
Hälsningar
Robert

Oj, bilderna är väl tekniskt bra, men jag får klara obehagskänslor av motiven. Har lite svårt att se var såna här bilder kan göra sig bra.

"obehagskänslor av motiven"
Så kan du väl inte skriva om två snygga tjejor!?
Hälsningar
Robert
Får man fråga om det var något syfte med bilderna ?
#5 - Jo. Verkligen. Jag får associationer till riktigt obehagliga saker - ett urval är missbruk, utnyttjande och gubbsjuka. Sorry om det låter hårt, men du brukar ju uppskatta att man skriver vad man tycker…
Jag tyckte också att de såg lite läbbiga ut. Men visst, kvalitén är det nog inget fel på (som vanligt).
Vänliga hälsningar
Niklas

Alla kommentarer uppskattas, det förbättrar mina sinnesintryck. Idéerna till bilderna har jag fått från Vouge och Nigel Holmes, denna mix med mina kunskaper och referenser resulterade i just det här bilderna.
#6, syftet med bilderna var för mig, övning och jag vill ha bilder till min portfölj samt bilder till den kurs jag tar i porträtt fotografering. Modellerna är glada för att de får bilder till sina portföljer.
Här är de bilder jag har valt att lämna in för mitt projektarbete av Tiia Hietanen som är modell på följande två bilder. Hon går för övrigt sista året i gymnasiet och spelar basket på sin fritid, och röker inte - det gör ingen av oss som deltog i fotosessionen.
Hälsningar
Robert

…här är bild #2 som jag har laddat upp på BetterPhoto.com, samma modell - Tiia Hietanen.
Hälsningar
Robert
Håller helt med Anne. Jag träffar skiten varje dag nästan, och utöver att bilderna är tekniskt bra så tror jag att den typen av bilder kan tilltala unga tjejer (och killar för den delen) med dålig självkänsla att börja röka: Man ser snygg ut, man ser sexig ut, man är attraktiv/åtråvärd. Man är tuff.
Sen fortsätter de där ciggen med lite braja, sedan tar man lite amfetamin och sedan sitter man där (det gör man redan ofta när man testat braja). Hade du haft bilden med tjejen i tegelstenshögen sist hade ordningen varit bättre, för det är så de slutar. Utslagna, skitiga, ensamma.
mvh Martin

Men att rökning skulle leda till knarkande förefaller märkligt har själv rökt å snusat i mången år liksom mina föräldrar gjort men har slutat liksom dom gjort men att de skulle leda vidare till ett narkotikamissbruk tycker jag är att dra för många växlar i såfall har vi miljarder presumtiva narkomaner i världen idag .
mvh/bjorsa
Håller fullständigt med #11
Jag tycker det är fel av dig att skriva "Det är tufft att röka" för det är det verkligen inte, varför skulle det var tufft att förstöra sig själv invändigt och ut?
Jag hade nog tyckt precis likadant om bilderna utan ciggen, dock.
personligen tycker jag inte att det är snyggt när en en tjej som ser bra ut står och röker. Hade blivit häftigare utan cigaretter.
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Tack alla för dina kommentarer, de betyder mycket för mig så jag uppskattar verkligen när du tar dig tid till att kommentera.
Nästa projekt nästa vecka dyker än djupare i det (kanske) förbjudna områden och du som har blivit upprörd nu idag ska nog inte öppna mina bilder nästa vecka.
Här en till bild på vackra Tiia, utan cigg i munnen.
Hälsningar
Robert
#13 Observera att jag inte skrev "att det leder". Men det är inkörsporten till mycket… Skall också säga att jag träffar många som aldrig rökt en vanlig cigg innan de röker sin första cannabis.
Dock är fenomenet rökning "tufft" på en del håll, bland de yngre. Och tuffheten där gör att de sedan skall börja med sprit, och sen hamnar de (ibland) i tuffare gäng där man måste visa en massa för att få vara med.
Nu är jag själv ingen renlevnadsmänniska, första ölen för kvällen kommer att öppnas inom kort och det kommer att bli ett antal öl under kvällen. Det är sällan jag röker - men visst händer det att jag röker (oftast cigarrer) vid speciella tillfällen. Jag säger alltså inte att alla rökare är presumtiva narkomaner, för det är vi alla (mer eller mindre).
mvh Martin
#17 Jag gillar verkligen kontrasterna mellan hud och sten i den bilden.
Håller inte med där med att cigg skulle vara inkörsporten lika lite som alkohol också för den delen. Men Hasch däremot, Dom som vill testa provar mer, tar lite "E" när dom får tag på sen fortsätter det Amfetamin kanske dom Dricker eller snortar upp det när dom provatt Hasch ett tag.
Sen när dom är 25 Sitter dom inte och snortar eller dricker Affe då är det sprutor.

Vad är vitsen med bilderna????
#17: Gud det var sån skillnad på Tiia med och utan cigaretter. Riktigt bra var det kortet.
Du skrev att du gillar och höra kommentarer från någon. Vem tänkte du på då??? 
mvh madde
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.
Tycker det skall bli spännande att se ditt nästa veckoprojekt Robert. Jag tycker det är intressant att du inte bara "snöar in" på samma typ av bilder (något jag ibland känner att jag gör) utan vågar utmana dig själv.
Dock så skulle det vara intressant att veta dina tankar runt projekten, syftet med bilderna och vad du vill framhäva. Att du tycker det är kul att provocera och utmana "regler" vet vi redan. :o)
Det blir också lättare att ge konstruktiv kritik på bilder om man vet vad fotografens syfte är. Ser fram mot ditt nästa projekt som sagt, och även om det nu blev (från min sida i alla fall) en negativ reaktion på de bilder du tagit i denna tråden, så är bilderna väldigt bra. Men jag gillar inte budskapet med dem, och det bör nog förtydligas att det alltså är bildtypen jag vänder mig mot - inte din tekniska lösning på bilderna.
mvh Martin

#18 Jag skall väl inte tjafsa så ok du skrev inte leder till men du syftade :-)
mvh/bjorsa

#25 Tror att du missförstår mig, men det känns inte som att vi kommer längre :D Ser som sagt fram mot ditt kommande projekt.
mvh Martin