Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 541 ggr
laFleur
0

Fråga om copyright!

Jag måste bara fråga för att vara säker på en sak.
Visst innebär copyrightlagen att ingen annan än upphovsmannen har rätt att ändra bilden på något sätt, tex konvertera till svartvitt, beskära eller liknande?

Tacksam för svar!

Mch Jessica

palsternackan
0

jupp.. ingen får ta bilden :D

laFleur
0

Hon tog inte bilden, jag var dum nog att ge bort dem, men i försämrad kvalite. Då gjorde hon om hela bilden och la ut den på internet, visst hon skrev att jag fotat och så, men det kan inte vara rätt?

palsternackan
0

hmm… hade du sagt at det var copyright? Men sedan så är det ju DU som  betämmer om DINA bilder, och får ge ut dem som du vill!

laFleur
0

det måste man ju förstå?

palsternackan
0

förstå vad?

laFleur
0

att man inte kan ändra en bild någon annan tagit?

Inkanyezi
0

Copyright är inte någon lag i Sverige, utan det handlar om upphovsrätt.

Man kan självfallet privat leka med någon annans bild, men man får inte presentera den som sin egen eller publicera den utan tillstånd från den som har uphovsrätten. Om du har tagit bilden så har du upphovsrätt till den. Det behövs inte någon påskrift eller påpekande om det, det är bara så att bilden är din och det är du som bestämmer vad som får göras med den. Helst ska man naturligtvis formulera det skriftligt för att det ska stå helt klart, men om ingenting har sagts får ingen annan än den som har upphovsrätten publicera bilden. Det gäller även om bilden har förändrats - slamkryparen är väl när ändringen är så stor att det blir ett "fristående verk". Det finns exempel på konstnärer som har försökt få till det; det mest kända kanske när Salvador Dalí tog en bild av en travhäst som tillhörde en svensk fotograf och målade fjärilar på den och presenterade den som sin konst…

Så glöm "copyright", men försvara din upphovsrätt.

laFleur
0

Tack så mycket för ditt svar!