Rengöra kameran. Dyrt?
Hej!
När vi köpte min EOS 400D så täcknade vi även en försäkring på Siba.
Nu är det jättemycket smuts på sensorn.
Har egna rengöringssaker, men jag får inte bort smutsen. Blir till och med värre i mellanåt, har försökt rengöra det flera gånger idag. Men det går inte.
Går det på garantin/försäkringen?
Vad kostar det om jag ska skicka iväg den om inte de täcker det?
Jag undrar också hur mycket det kan kosta att lämna in kamran på sensorrengöring. Så jag puttar
Jag har för mig att jag har hört omkring 600 kronor hos Canons serviceverkstad.
Vad använder du för rengöringssaker?
Rengöring går inte på garantin.
Vänliga hälsningar
Niklas
Jag köpte rengöringssaker på NetOnNet.
Okej, 600 kronor är det värt.
Trodde det var 1500 - 2000 kr.
Men det är en skada på "fokusplattan", där fokuspunkerna sitter, det måste ju gå på garantin/försäkringen.
Och en skada på objektivet, två prickar som ser ut som om det är skador i någon av glasen i objektivet.
Så jag ska lämna in den för skadorna, så får jag väl säga till om en rengöring samtidigt.
#3: Var skadorna där när du köpte kameran och objektiven? Ser du skadorna på objektiven med blotta ögat?
Vänliga hälsningar
Niklas
Ja det var de. Man ser de med blotte ögat ja.
Ska inte spela någon roll egentligen om man litar på det försäljaren sa om försäkringen, han sa att det täcker allt, om jag skulle tappa den i vatten, om man skulle repa linsen osv.

Om skadorna var på kameran och objektiven när du köpte dom så skulle du direkt ha reklamerat.
Ska ju inte spela någon roll om man går på det han i affären sa.

Men hade du reklamerat direkt så hade du mest troligt fått det utbytt på en gång alt en ny kamera.
Jag har ungefär samma problem. När jag kollar i sökaren ser det ut att vara jättemycket smuts och ludd på sensorn men på bilderna syns ingenting…
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Detta beror på att det är skit i sökaren. Det får de flesta leva med. Det påverkar som du påpekat inte bilden.
mvh/gurin
Det är en reva i sökaren. Det måste ju gå på försäkringen:P