vad ska jag ha för kamera?
Har börjat läsa kursen fotografisk bild A, och insett hur kul de är att fota med en bra kamera =)
Så nu ska jag köpa mej en egen, men det finns en hel uppsjö av olika sorter och modeller. Jag är ju nybörjare och har inte planerat att bli proffs, vill bara kunna ta bra bilder.
Har funderat på en Nikon D40, vad säger ni om en sådan? har ni några andra bra alternativ?
Vill ha en digital systemkamera.
/ Veronica =)
Nikon D40 blir du nog nöjd med. Canons 400D, + 450D är ett annat alternativ ;)
Väldigt bra kameror att utvecklas med, inga proffs kameror heller för den delen, Rätt hysat pris med. Har själv en 400D som "första system" och den tar bra bilder, fast sen är det la så att Nikons kameror har en aniiiing bättre bildkvalite på sina kameror. Jämför man standarobjektiven på Canon och Nikon, tror jag Nikon vinner. Men, det beror helt klart på vad du ska ha dom till! :)

#1 skolan har nikon D40 som man får låna, så då har man ju en fördel att man redan kan med dom. Det blir nog mest foton på hundar och hästar =)
#2 Det finns en uppföljare till Nikons D40, Nikon D60. Kan ju vara ett alternativ då den är nya/lite bättre, men samtidigt lär vara väldigt lik D40 i hanteringen.
mvh Martin

det börjar bli ont om D40 ute på marknaden nu, har jag hört.. Eller ja, vi skulle köpa en kamera på mediamarkt, och dom hade varken nikon eller canon inne i den prisklass vi kunde tänka oss, så det blev en sony faktiskt..!
Det fina med den i jämförelsen var att den hade live view och vinkelbar display. Lite onödigt kanske, men ändå :)
Vad tycker ni kameraexperter om vårt impulsköp? Är det verkligen något att rekommendera vidare?
#4 Varför skulle det inte vara det? Även om jag personligen tycker att kamerans bildstabilisering är viktigare än skärmens funktioner men det är smaksak.
Förmodar att det är a300 som ni har köpt? Kan ju tilläggas isf att den kostar lite mer än vad d40 gör och som vanligt så brukar man få vad man betalar för…