Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 1420 ggr
ssofia
0

Olympus E3

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Då jag skrapat ihop de sista slantarna till en E3 kommer jag köpa den, vilket troligtvis blir till våren.

Är det någon som har positiva(resp. negativa) kommentarer om E3:an?
Hört att det är en kamera som levererar grymt snabb autofokus.

Slänger med en bild också! =)

Minikoch
0

E-3 har ju världens snabbaste autofokus så du har hört rätt:P

gurin
0

Jag har en E3:a. Jag har fotat hela sommaren med den, så nu börjar jag få grepp om hur den fungerar.

Ta det där med världens snabbaste med många nypor salt. Den var (är) snabbast när den kom ut endast med ZD 12-60 SWD under goda ljusförhållanden och vid försök att fokusera något med hög kontrast.

Positivt med kameran är att den är kan allt utan att vara bäst på något, utom då just fokuseringshastigheten med en viss lins under optimala förhållanden. Den har god vädertätning med vädertätade linser. Det bästa med den är dock att den har 4/3-fattning, vilket gör att du har tillgång till Zuiko- och Panasonic/Lecialinser.

Om du fotar jpg så gör E3 mycket bra jpg-konverteringar och har många inställningsmöjligheter för detta i kameran.

Jag köpte E3:an eftersom den är vädertätad, har bildstabilisering i huset, har elva välplacerade fokuseringspunkter, alla av kryss-typ (eller vad det nu kan heta på svenska) samt att mina 4/3-linser passar. Jag har inte den snabbfokuserande linsen och jag fotar nästan aldrig jpg.

Vad jag saknar är Live view A så som E330:an har.

Jag kan utläsa att du inte är så gammal och då antagligen inte har den största ekonomin. Det gör att jag utgår ifrån att eftersom du bestämt dig för en 4/3-kamera och just en E3:a så har du läst på. E3:an är en proffskamera eftersom den är byggd som en sådan. Stryktålig, vädertätad, antidamm osv. På dessa egenskaper är den antagligen bäst på marknaden, men den levererar i bildkvalité ungefär som en Nikon D300. Jag ser att du fotar hästar och då har den ännu en fördel, det längre skärpedjupet. Det är en egenskap som ofta hålls mot alla 4/3-kameror. Då idealet i dag är ett så kort skärpedjup som möjligt. Men försök att få en hel häst skarp med f1.8 och en 35 mm sensor. Den stora fördelen är dock tillgången till Zuiko- och Leicalinser, vilket är ett annat kapitel än val av hus. För mig är också 4/3-formatet en viktig pusselbit.

Några råd
Glöm inte att du inte får bättre bilder än du har objektiv till, och med Olympus har du tillång till några av de bästa som finns (men de kostar).

E3:an tog betydligt längre tid att lära sig än vad jag trodde, så ge inte upp. Börja med att ställa in kameran efter Wrotniaks råd. Men kom ihåg att han inte alltid har rätt. Det är ju du som skall använda den.

Mest tid tog det att komma underfund med autofokusen. Jag som var van att fota med de äldre Olympushusen E500 och E330 där autofokusen är långsam men stensäker hade svårt att vänja mig vid snabb och vad jag upplevde som nyckfull. Skillnaden är som en Volvo 240 och en modern sportbil. Det händer saker när du trycker på knappen och du måste själv fundera över hur du skall trycka på knappen och när.

Ju bättre linser du köper desto skarpare bilder kan du ta. Mest lins för pengarna får du om du handlar ZD:s mellanserie. Dvs 11-22, 14-54, 12-60, 50, 50-200. De brukar jämföras med Canons L-serie. De kostar en del men är vädertätade. Anväder du inte vädertätade linser är inte heller huset tätt.

Är du i dagsläget utan linser rekommenderar jag 11-22, 50 och 50-200. Dessa kompletteras senare med EC14. Skall du bara ha en lins bör det i stället bli 12-60 eller 14-54.

Glöm dock inte att de billigare linserna också är bra, men de är inte lika ljusstarka och inte vädertätade, men skarpa vidöppna och från kant till kant.

Är det något specifikt du vill fråga om så gör det. Jag har E500, E330, E3. ZD 11-22, 14-45, 35, 40-150, 50-200 SWD, EC14, EX25, några linser med OM-fattning samt FL50R. Den lins som oftast suttit på E3:an i sommar har varit 50-200 SWD och det är nog den lins du behöver för djurfotografering tillsammans med en blixt.

Bör kanske tillägga att E3:an är mycket bättre än E500 och E330 förutom på Live View där E330 vinner med hästlängder. E420 och E520 bör också de vara bättre än E3 på just detta men inte lika bra som E330.

Några bilder som jag och hustrun tagit och hon fixat till kan ses här. Alla är dock inte tagna med E3 men de är i alla fall tagna med Olympus hus.

mvh/gurin som är mycket nöjd med sitt system men som alltid vill ha fler, dyrare och bättre linser.