Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 456 ggr
LXMBRG
0

Använda andra batterier?

I följande dokument - http://www.canon.se/Images/87_157639.pdf - skriver Canon att man inte bör använda sig av andra litium-batterier än Canons egna.

Så, är det någon som upplevt några som helst problem med att använda batterier av ett annat, mindre känt märke?

Jag har köpt batterier, uppladdningsbara, på Claes Olssons, och är lite orolig.

Man blir ju så lätt nojig, speciellt när de frånsäger sig allt ansvar…

Mandrakonian
0

det är bara snack från canon jag kör 2800 Mah till min canon powershot s3 is< nemas problemas >Skrattande  billigare en dom från kalle olssons och bättre . 117 kr för 4 st plus frakt

MeMyselfandI
0

Ja alltså jag har en Olympus (digitalkamera) så det kanske inte är intressant i din fråga…? Men förutom originalbatteriet använder jag mig också av Soligor s.k. "replace battery". Min uppfattning är att de fungerar precis lika bra som originalen, men ja de är billigare. Men kanske kommer de inte att hålla för lika många uppladdningar…? Vet ej än.

jojjehanna
0

Det skriver de bara för att få sälja mer av sitt eget märke. Står det inte att de ej tar ansvar för ev fel som uppstår om man ej använder batteri av deras märke? Frågade en fotohandlare om detta och denne undrade hur Canon ska veta att jag inte använt deras batterier. Så sant. Jag har 3 canon originalbatterier och ett piratbatteri, har aldrig märkt någon skillnad men jag använder alltid piratbatteriet i sista hand bara utifall att…

Martin
0

Tror liksom #3 säger, att det handlar inte så mycket om att deras egna batterier skulle vara bättre än andra (även om de säkert indirekt hävdar det).

Det är väl ett sätt att försöka få fler egna batterier sålda genom att göra en ansvarsfriskrivning och stryka garantin (var det inte så?) om man använder andra batterier än Canons.

Använder själv inte Canonbatterier, men så går ju inte heller min Canon S3:a på Lithjiumjon-batterier.

mvh Martin

[mingdie]
0

Tänk bara på att om du har problem och skickar tillbaka kameran så ta ut batterierna, om dom är pirat batterier. Om du glömmer dom och Canon ser det så kan dom helt lagligt be dig betala för reparationen även om det är inom garanti perioden.

Eddie

Niklas
0

Det förekommer att piratbatterier är av sämre kvalitet. Jag minns att Nokia hade problem med sina telefoner när vissa användare hade piratbatterier. De började brinna eller nåt.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

gurin
0

Jag läste en test någonstans på batterier till min Olympus. Det visade sig att ett av piratbatterierna fick högre testsiffror än originalet. Nått var lika bra, och de flesta sämre. Tar man hänsyn till priset så var även de sämre prisvärda. Hittar dock inte tillbaka till testet nu.

mvh/gurin som använder ett original och ett pirat. Piratbatteriet har lägre kapacitet och håller därför inte lika länge.

jojjehanna
0

HJÄLP! Jag måste nog revidera min uppfattning om piratbatterier. Jag har ett piratbatteri, som jag tidigare skrivit, och som jag använt i min Canon EOS 10D utan problem och jag har aldrig märkt någon skillnad. Igår åkte jag till "mitt" gamla stall med nya kameran 5D. Efter ett tags fotande började batteriet ta slut och det enda jag hade med mig var piratbatteriet så jag sätter in det och vad händer? Jo, det fastnade! Inte helt inne i kameran och skitsvårt att få ut. Jag var tvungen att ta hjälp av en nagelsax och peta in i batteriets sidoöppning och till sist fick jag ut det. Satte in det gamla batteriet igen och fotade tills det tog slut och tänkte då göra ett nytt försök med piratbatteriet, tänkte att jag nog klantat mig förra gången men ack nej, det fastnade igen och fick petas ut. ALDRIG mer! Vill inte riksera kameran och vill inte behöva peta ut det igen. Konstigt ändå…

Tom
0

Du råkade inte sätta in det bakochfram?

Tom

jojjehanna
0

Nej, jag blev så virrig att jag trodde det först men insåg när jag fick ut det att polerna var åt rätt håll, dvs inåt. Sen när jag satte i det andra gången såg jag till att sätta in det rakt in med polerna inåt och det fastnade ändå. Jag pratade nämligen när jag satte i det först så jag var ockoncentrerad och tänkte att jag kanske tröck in det snett på något sätt, hur det nu skulle gått till.

Zpookey
0

Jag köpte 2 st batterier för 199:- på kaffebrus till min 350D och de fungerar alldeles utmärkt.

http://www.kaffebrus.com/nb-2l-45.html