Foto iFokus

Foto

Etikett: kritik-nybörjare
Läst 1517 ggr
Ylvaa
0

solnedgång på Gotland, kritik

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tog några bilder när jag va på Gotland. Bilderna på solnedgången är tagna vid högaklint och blomman i almedalen. Jag är bara nybörjare på foto men vill gärna ha så mycket kritik som möjligt :)

Ylvaa
0

1

Ylvaa
0

2

Ylvaa
0

3

Ylvaa
0

ingen som har någon kritik ?

elleen
0

Jag tkr den tredje solnedgångsbilden var bäst för på den var det inte sånt här störande litet blänk eller vad det nu kan vara. Ja den där lilla ljusfläcken ialllamöjliga färger ,. ;)

Blombilden var heltokej den med (y) .

Bara en amatörs åsikt. hoppas den duger . :)

Ylvaa
0

Okej, jag gillar faktist sånna. Fast det är väl bara jag kanske, haha. :p

okej, tack så mycket. Allas åsikter är ju bra åsikter, och om nån är amatör så är det jag haha :)

lägger upp en till bild nu med :)

Dolomit60
0

Solnedgångarna är stämningsfulla och välkomponerade, med en nästan meditativt rofyld stämning, tycker jag.  Jag tycker också faktiskt att du lyckas styra undan för de värsta färgstrålande solnedgångsklicheérna av vykortstillsnitt, just genom att bilderna är stämningsfulla, i stället för bara hysterikst färggranna !

Jag tycker dom där blänken funkar ibland, och i bland inte. det andra stora runda röda blänket tycker jag är snyggt, ochstämningsskapande. Men det första blänket tror jag att jag personligen hade "trollat bort" med hjäp av någon smart funktion i något bildbehandlingsprogram !

Påskliljan (ellervad det nu är för en gul blomma - jag är inte botaniker…..) :

Nu vet jag ju inte vad du har för kamera, men jag antar att den är halvduglig i alla fall, annarts tror jag inte du hade fått en så bra bild ab blomman…….

Nu ser det ju ut att ha varit rätt bra väder och en del som, vilket medger endle valmöjligheter i fråga om exponering……Altså Typ bländare 22 är inte alltid den optimala lösningen enligt min mening. Om du skruvar uå för tiden, så tvingas du använda en större bländaröppning. På så sätt får du ett mindre skärpedjup, och lite suddigare bakgrund. Jag kan förstå om du vill ha full skärpa på blomman, och den där gula grejen som sticker up ur blommman, men du behöver ju inte "öppna hela kameran" , utan kan nöjas med lite oskärpa i kanterna. Jag tycker mest sjön, med tilhörande lyktstolpe, och perfekt avteckande grässtrån blir störande !

Dessutom blomman kan kanske bli lika klar i alla fall; blommor rör sig ju oftast om det inte är 100% vindstilla, men med hög tid, slipper du rörelseoskärpa - det man förlorar på gungorna tar man således igen på karusellerna !

Sirocco
0

jag tycker att den som du la upp ganska nyligen var riktigt härlig!

Kramar / Julia (=

Ylvaa
0

#7 tack så mycket :)  jag tycker också att bilderna blev ganska stämningsfulla och kanske lite ovanligare an vissa andra. Kameran jag använde var en vanlig, inte alltför komplicerad digitalkamera så jag tror inte man kan göra så på den :( det finns bara så man väljer vilken sorts bild man ska ta, så anpassas skärpan lite. Men om ett tag ska jag skaffa mig en systemkamera, då ska jag tänka på det!:) Tack för kritiken,  jag tar verkligen åt mig av den! :)

#8 Tack så mycket! :D

palsternackan
0

har du nått skit på linsen? :O på iaf tre/fyra bilder ser det ut så :/