Kritik- Hård som sten.
För mig var den rätt intetsägande. Horisonten är sned på ett sätt som jag inte tycker tillför något. Mina ögon dras mot bakgrunden snarare än själva stenen.
Vänliga hälsningar
Niklas
Jag förstår vad du har försökt men som Niklas säger så dras blicken mor bakgrunden. Det är helt rätt att ha stenen i ena hörnet men den blir för stor. Försök att vara längre ifrån så att stenen blir mindre och tänk på bakgrunden så att den inte tar över.

Det som främst gör bakgrunden störande är den där isoteriska egenskapen hos objektiv som vi kallar "boké". Här har det blivit dubbelkonturer som är mycket irriterande, och det finns i stort sett inget att göra åt det annat än att antingen byta objektiv eller välja en bakgrund som saknar sådana detaljer som framhäver den oönskade egenskapen.
Belysningen av stenen är en annan fråga; nu vet jag ju inte om du vill se stenen i den miljö där den ligger nu, för "äkthet", då kan man ju inte flytta den för att få en annan bakgrund utan måste välja vinkel för att få bakgrunden som man vill. Dessutom är det här ljuset, ett i stort sett rent himmelsljus, inte särskilt accentuerande; det framhäver inte formen även om man ser den genom den mjuka skuggan på undersidan.
Det man kan göra, utan att flytta stenen, är att höja kameran, så att himlen och byggnaden bakom försvinner från bilden, och då kan man låta murens kant bilda diagonal över bilden utan att det stör, utan snarare bygger bilden. Man kan välja lite längre brännvidd och längre avstånd också för att minska vad som kommer med i bakgrunden.
Ett annat knep man kan ta till, för att få bättre modellering, är att använda skärmar för att modellera ljuset. En reflektor på ena sidan, och en dämpande skärm (svart) på andra sidan, kan framhäva stenens form.
Som bilden ser ut är den som de tidigare inläggen sagt, tämligen intetsägande, och den visar inte huvudmotivet bra, eftersom bakgrunden är mycket störande.
När man fotograferar bilar ska man använda sig av det "gyllene snittet", vet inte om det gäller i vanlig fotografering med.
Men det innebär iaf att objektet ska vara i ett hörn och fylla upp 75% har jag för mig.