Över exponering ?
Jag ska hjälp min syster med ett projekt i skolan och hon vill att jag ska ta kort.. Och hon hade tänkt sig en sånn bild när själva huvud personen är helt stilla och personerna runt omkring är rörliga.. Då ska man ju ha lång slutartid, men när jag testade det i Tyskland på några vattenfall, blev bilden HUUUR överexponerad som helst, Vad ska jag göra för att inte få det ? [ Fotar mitt på dagen ]

Om du ska ha lång slutartid när det är ljust måste du dels använda liten bländaröppning (hög siffra, t.ex. 22) och lågt ISO, exempelvis 50 om det finns. Eventuellt måste du också ha ett ND-filter.
Du får prova dig fram för att få rätt exponering, men troligen kan du använda exponeringsautomatik om tiden inte är längre än kamerans längsta slutartid.

Det underlättar också om du har ett gråfilter…
Vart kan man köpa sånna filter ? :)
Är Gråfilter och NDfilter samma sak ??

Ja. det är samma sak. ND står för Neutral Density, vilket betyder neutral täthet. Neutral, för att det är färgneutralt=grått; det har bara en viss täthet som släpper fram mindre ljus av alla färger.
Och var kan man finna ett graduerat gråfilter med hållare? Skulle behöva ett sådant till mina landskapsfotograferingar.

Jag har också varit på jakt efter det, kanske finns att få tag på. Jag hade tidigare sådana, innan jag sålde min Mamiya RB67… tillsammans med Cokin-filtersatsen med hållare etc.
I den filterhållaren, som kan vridas runt, kan man skjuta filtren upp och ner, så att man får den graderade gränsen där man vill ha den. Det går också att placera filtret på olika avstånd från linsen, så att man kan få skarpare eller mjukare övergång.