Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 2680 ggr
laFleur
0

120-rullfilm

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fick en Zeiss Ikon Box-Tengor 56/2 med 120-rullfilm i födelsedagspresent igår. Tycker dessa gamla kameror är otroligt snygga :)

Nu funderar jag på om det över huvud taget är möjligt att hitta film till den här kameran och om det finns möjligheter att framkalla den, det skulle vara kul att prova fota lite med den…

Tacksam för svar!

Mvh Jessica

Musiken
0

Jag vet inte hur det ar i Sverige men har i England finns det en hel del labb for mellanformatsfim. Jag framkallar mina i Lancaster. Har filmen suttit i sedan kameran var "ny" finns tyvarr risken att filmen gatt ut och kvaliteten blir dalig.

Men riktigt fin kamera! Har sjalv ett par mellanformatare och aven en Kodak Brownie (forsta utgavan!)

laFleur
0

Det finns ingen film alls i kameran men jag skulle vilja veta var man kan köpa :) Skulle, som skrivet, vara väldigt kul att provfota med kameran och se hur resultatet blir!

Tack! Jag älskar den, tycker dessa kameror är otroligt snygga!

Inkanyezi
0

Med tanke på att det är samma film som Hasselblad använder skulle det förvåna mig om man inte kan få tag på den.

laFleur
0

Är det? Det visste jag inte, men tack :) Då ska jag leta vidare så kanske jag får tag på en :)

jaffar
0

Jag köper Tmax på 120spole från Scandinavian Photo, c:a 200kr för fempack

janne

laFleur
0

Tack för tipset, ska kika där!

laFleur
0

Är det någon speciell 120 spole som ska vara i kameran eller går det med vilken som helst? om det är en speciell, vart kan man läsa vilken det ska vara?

jaffar
0

120-spolen är en standard och om kameran är anpassad till den så finns det inga varianter utan du kan lugnt köpa 120-film till den. Det finns fler varianter t.ex. 620 men den är mindra vanlig idag.

Låt oss ta del av de första bilderna du tar med kameran!

janne

laFleur
0

Tack så mycket för all hjälp! Ska införskaffa en film och leta reda på ett ställe där man framkallar den :)

Ska scanna in bilderna när jag tagit dem! :)

laFleur
0

Nu kommer jag med lite ytterligare frågor:

Går det att framkalla den här filmen själv om man har mörkrumsutrustning?

Hur många bilder kan man knäppa med en film?

tacksam för svar!

jaffar
0

Det går utmärkt att framkalla Tmax i dosa och sedan scanna in resultatet i datorn. Följ anvisningarna i filmpaketet så funkar det jättebra - jag har gjort det under många år. Du får ut 12 bilder (6x6cm)på en rulle så man får tänka efter före, det är inte bara och "plåta" på som i digitalvärlden.

janne

laFleur
0

Tack så mycket!
min morfar har utrustning nämligen och det blir billigare så :)

Inkanyezi
0

Med Box Tengor blir det 8 bilder på en rulle, formatet är 6x9 cm. .

Det finns ett litet fönster på baksidan där man tittar när man drar fram filmen. Det finns en rad med punkter innan siffran kommer, och man drar fram tills man ser en siffra i det lilla fönstret. Siffrorna är tryckta på filmens täckpapper, alltså på baksidan av filmen.

laFleur
0

Tack, bra att veta :)